Raino Ilaskivi esitti IS:n mielipideosiossa, että Malmin lentokenttä tulisi uudistaa eikä suunnitella uutta kenttää Porvoon lähelle.
Pääkaupunkiseutu tarvitsee uuden lentokentän jo sen takia, että Helsinki - Vantaan lentokentän jatkuvasti paisuvaa liikennettä on siirrettävä muualle. Tähän ei sovellu Malmi vaan Porvoon Backas. Espoon ja Vantaan melualueiden asukkaille vuosi vuodelta kasvava melutaakka käy kestämättömäksi. Tästä syystä on otettava käyttöön nykyistä vähemmän melua aiheuttavat laskeutumis- ja nousujärjestelmät ja muutamassa vuodessa kiellettävä yölennot kokonaan Helsinki - Vantaan kentällä.
Helsinki - Vantaan kentän meluongelman on vaikeaa ylittää julkisuuskynnystä, ja siitä on ylipäätään hankalaa saada luotettavia tietoja, sillä liikelaitos Finavia edunsaajana itse mittaa ja raportoi meluarvot valvoville viranomaisille. Esimerkkinä tiedon harhanjohtavuudesta on Finavian 8.8.2005 lentokonemeluselvityksen maininta: "Liikennemäärä (laskeutumisien ja nousujen määrä) on kasvanut edellisestä vuodesta noin 7 %, mikä vastaa 0,3 dB kokonaismelun määrän kasvua."
Tätä on vaikeaa ymmärtää, sillä esimerkiksi yhden laskeutuvan Airbus A 320-tyyppisen koneen melu kohtisuoraan alas maan pinnalle 20 kilometrin matkalla ennen kenttää on 85 desibeliä ja kahden koneen melu on häiritsevyyden kannalta kaksi kertaa tämä määrä. Kun tällaisia laskeutumisia on satoja vuorokaudessa, niiden alle jäävien kaupunginosien melutaakka ylittää ihmisten sietorajan.
Ehkä jotkut ovat havainneet, kuinka HS:n nykyinen pilapiirtäjä Ville Ranta ja hänen edeltäjänsä Kari Suomalainen poikkeavat pilapiirroksiensa ilmaisutyyleiltään kuin yö ja päivä. Suomalainen oli viivan mestari Rannan ollessa viivajoukon tulkki. Tällainen asetelma esiintyy myös monessa muussa taiteen lajissa kuten esimerkiksi kirjallisuudessa. Kalle Päätalo oli yksinkertaisen tapahtumien moniselitteisen ja monimutkaisen kuvaamisen lyömätön kingi, kun taas Antti Tuuri niukkasanaisen kirjoittamisen prototyyppi, aivan kuin ihailemani Albert Camus, esimerkiksi Rutto romanissaan. En haluasi asua missään nimessä Rutossa kuvatussa afrikkalaisessa kaupungissa. Reidar Säreistöniemi oli Lapin värien ponnekas airut norjalaisen Edvard Munchin taulujen tihkuessa Huuto taulussa kammottavan pelottavaa pohjattomuuden tuskaa. Mennään takaisin Ville Rantaan. Hänen vertaamisensa Kari Suomalaiseen ei tee oikeutta Villelle, sillä Kari Suomalaisen aikaan painetulla lehdellä ja tässä tapauk...
Kommentit
Lähetä kommentti