Finavia muuttuu vuoden 2010 alusta valtion liikelaitoksesta osakeyhtiöksi. Tällöin Finavian yhtenä johtotähtenä tulee olemaan osakeyhtiölain edellyttämä voiton maksimointi, jota tullaan siivittämään nykymuodin mukaisella johdon kannustinpalkkajärjestelmällä. Lentokenttien ympäristöhaitoista huolestuneet saavat olla nyt varuillaan.
Finavian yhtiöittäminen tarkoittaa käytännössä Helsinki-Vantaa lentokentän yhtiöittämistä, koska Suomen lentoliikenne keskittyy valtaosin sinne. On selvää, ettei kentällä ole kilpailijoita muuta kuin välilaskupaikkana, koska sen kautta kulkee suorin reitti Uudelta mantereelta Kaukoitään. Tähän maantieteelliseen asemaan yhtiöittäminen eikä johdon kannustimet tietenkään vaikuta mitään. Millä perusteilla verovaroin perustettu vailla kilpailua toimiva ilmailulaitos yhtiöitetään? Jäljet pelottavat.
Yhtiöittämisen seurauksena muun muassa entinen tie- ja vesirakennuslaitos nykyinen Destia Oy alkoi rakentaa taloja.
Sen sijaan Finavian yhtiöittäminen ja johdon kannustepalkkajärjestelmä tulee vaikuttamaan siihen, että suurten koneiden välilaskut tullaan tekemään lentoyhtiöille entistä halvemmiksi kentän houkuttelevuuden lisäämiseksi. Suurena vaarana on, että Finavia Oy entistä enemmän ottaa käyttöön lentokoneiden sellaisia laskeutumis- ja nousumenetelmiä, jotka säästävät lentoyhtiöiden polttoainekuluja. Polttoainekulut ovat suurin muuttuva kustannuserä lentoyhtiöille. Esimerkiksi pitkällä loivalla vastatuuli lähestymisellä lehtoyhtiö voi säästää kymmeniä tuhansia euroja, koska laskeutuminen voidaan tehdä minimaalisilla moottoritehoilla. Tämä on kuitenkin erittäin meluisa ja laajalle alueelle melua tuottava laskeutumistapa, koska rungon aerodynaminen ääni on suuri. Keskellä Vantaan kaupunkia tällainen bisnestoiminta on kyseenalaista.
Tulevan Finavia Oy suhtautumiselle lentomeluun ei muodosta kovin hyvää lähtökohtaa se, että liikelaitos Finavia esitti vuoden 2008 ympäristölupahakemuksessa insinööritoimiston laatiman puutteellisiin ja yksipuolisiin tietoihin perustuvan selvityksen lentomelun vaikutuksista. Lääketieteellisen ja käyttäytymistieteellisen koulutuksen saaneilla asiantuntijoilla ei selvityksessä ollut sanan sijaa. Jos sama käytäntö jatkuu ja perustettava Finavia Oy liikelaitos Finavian tavoin itse mittaa ja ilmoittaa viranomaisille meluarvot, melualueella asuvien kansalaisten oikeusturva järkkyy. Kuka maksaa melu- ja muut ympäristöhaitat?
Ympäristöviranomaisten tulisi aloittaa jo nyt ennen yhtiöittämistä toimenpiteet saada ajan tasalle tulevan Finavia Oy:n ympäristöhaittojen seurantajärjestelmä ja ympäristöhaitoista tiedottaminen. Esimerkiksi lentomelun kiinteät mittauspisteet ovat jo ajat sitten menettäneet merkityksensä lentoreittien jatkuvien muuttumisten takia ja nykyisen seurantajärjestelmän auditoinnin puuttuminen on pitkään muodostanut erittäin vakavan luotettavuusongelman. Seuranta tulee ehdottomasti antaa riippumattoman ulkopuolisen tahon tehtäväksi.
26.8.08
Karvala vetosi Kälviän kunnan kokeiluun, jossa pojat pantiin kanalaan katsomaan, kuinka kanat munivat ja pillin soidessa emäntä otti suurimmat munat ja vei ne punnittaviksi osuuskauppaan, jonka hoitaja lahjoitti ne illan hämyn tulessa ison talon palkollisille. Jäsenet Uljas, Perho ja Karvala kiivailivat, kuinka naiset ja ennen kaikkea tytöt eivät pääse eteen päin urallaan, kun pojat vievät työpaikat suuhunsa kuin mansikat metsiköstä. Tähän Uljas ehdotti, että pojille pitää perustaa oma matematiikka, joka sisältää vain ykkösiä ja nollia. Kaikki Jäsenet olivat samaa mieltä, että työssä pitää vallita tasa-arvo. Ja niinpä Uljas ehdotti, että kaikkein lantalapioiden varsi oli katkaistava saman mittaiseksi, koska kaikki tällä tavalla kaikki saisivat sontaa samalla mitalla. Tähän Karvala ei suostunut, vaan vaati superlapion käyttöön ottamista kaikille 40-vuotiaille poikamiehille, koska sillä tavalla heidän yhteiskuntakelpoisuutensa kehjettysi Ruotsin Reserviläisliiton vaatimalle tasolle. Tähä
Kommentit
Lähetä kommentti