Emme kuitenkaan menneet valtiovarainministeriöön
sanomaan, ettei työstä tullut mitään keskustan vastustamisen takia, vaan kiertelimme
haastattelemassa johtavia virkamiehiä eri puolilla kaupunkia. Pääministerin kanslian
päällikkö Timo Relanderia pelkäsi koko lähiseutu. Niinpä koko mustiin pukeutunut
projektiryhmä asteli arasti arvokkaaseen huoneeseen sisään monien vahtimestareiden
saattamana. Minulla oli lapulle kirjoitettuja kysymyksiä ja sitä kopeloidessani
huomasin, etteivät muut ryhmäläiset tule keskusteluun puuttumaan. Relanderin vastatessa
lappukysymyksiin lappuvastauksilla heitin lapun sivuun ja ryhdyin kyselemään ohi
protokollan. Mitkä olivat kanslian roolit ja tulostavoitteet? Ryhmään kuuluva kanslian
edustaja näytti kauhistuneelta. Relander ryhdistäytyi ja pyysi koko ryhmää ottamaan
kahvia ikkunan alla olevasta keittimestä. Relander innostui luennoimaan pyytäessäni
kertomaan, mitä mieltä hän oli kanslianroolin painottamisesta hallitusohjelman seuraajaksi
ja raportoijaksi. Loppujen lopuksi tapaaminen sujui hyvin ilmapiirin vapautuessa
ja saadessa muutkin osallistumaan keskusteluun. Konkreettiseksi ideaksi meidän reppuumme
sieltä jäi hallituksen jonkinlaisen strategiasalkun tarpeellisuus tai ainakin sen
pohdinta, millaista työsuunnitelmaa ja sen seurantaa hallitus tarvitsi työssään.
Ehkä jotkut ovat havainneet, kuinka HS:n nykyinen pilapiirtäjä Ville Ranta ja hänen edeltäjänsä Kari Suomalainen poikkeavat pilapiirroksiensa ilmaisutyyleiltään kuin yö ja päivä. Suomalainen oli viivan mestari Rannan ollessa viivajoukon tulkki. Tällainen asetelma esiintyy myös monessa muussa taiteen lajissa kuten esimerkiksi kirjallisuudessa. Kalle Päätalo oli yksinkertaisen tapahtumien moniselitteisen ja monimutkaisen kuvaamisen lyömätön kingi, kun taas Antti Tuuri niukkasanaisen kirjoittamisen prototyyppi, aivan kuin ihailemani Albert Camus, esimerkiksi Rutto romanissaan. En haluasi asua missään nimessä Rutossa kuvatussa afrikkalaisessa kaupungissa. Reidar Säreistöniemi oli Lapin värien ponnekas airut norjalaisen Edvard Munchin taulujen tihkuessa Huuto taulussa kammottavan pelottavaa pohjattomuuden tuskaa. Mennään takaisin Ville Rantaan. Hänen vertaamisensa Kari Suomalaiseen ei tee oikeutta Villelle, sillä Kari Suomalaisen aikaan painetulla lehdellä ja tässä tapauk...
Kommentit
Lähetä kommentti