Siirry pääsisältöön


1614. Pikalounas peruskoulussa


     Koulu ei ole rappiolla, mutta viitteet alamäkeen on saalkaneett. Hallitus aikoo leikata ties kuinka monennen kerran koulutuksesta ja opettajien arvostus ei näy palkkauksessa. Tämä ei kutenkaan ole pahinta.

     Pahin rapautuminen tapahtuu kaikkien kavalimmalla tavalla: vähittäisillä vuosittaisilla pienillä heikonnuksilla, joista sinänsä yksikään ei ole kohtalokas, mutta kokonaisuus loittonee alkuperäisestä tarkoituksesta. Ruotsissa on näin juuri tapahtunut.

     Ruotsissa käytiin peruskoulutaistelu 1960-luvulla taustalla 120 vuotiaan kansakoulun ja oppikoulun yhdistäminen. Yhtenäinen peruskoulu voitti. Aluksi tavoite oli, ettei lapsista tule natseja eikä stalinisteja. Myöhemmin idea muotoutui kestäväksi: koko ikäluokan tuli saada yhteiskunta luokkiin katsomatta yhtenäinen koulutus, jossa eri sosiaaliluokkien lapset kohtasivat ja jossa oppimisvaikeuksissa olevia tuettiin. Tällöin koulusta muodostui pienoismaailma, jossa eri luokkien lapset tutustuivat toistensa elämän tapoihin, arvoihin, etiketteihin ja käytösmalleihin erillään sukulaistensa, ystäviensä ja koko sukunsa sekä naapuriensa vaikutuksista ja vallasta. Keskustelujen ja mielipiteidenvaihdon ansiosta se oli erinomainen miljöö luoda opettajien silmien alla oppimisen lisäksi avara maailmankuva ja omaksua suvaitsevia arvoja. Siellä kohdattiin uusia ja uuden laisia ihmisiä, joiden kanssa voi pohtia elämää ja tulevaisuutta.

     Tässä yhteydessä kriitikot usein ärähtävät, että lahjakas lapsi joutui viettämään turhaa aikaa keskinkertaisuuksien joukossa. On syytä kuitenkin muistaa, että persuskoulu on luonteensa vuoksi paikka, missä ns. lahjakkaat lapset eivät missään olosuhteissa pääse enemmän esille kuin peruskoulu vaatii. He saavat kymppejä, mutta niin saavat monet ns. ei-lahjakkaat. Kymppi peruskoulussa ei ole lahjakkuuden merkki. Turhautumisen ehkäisemiseksi muutamalle tosi lahjakkaalle voidaan järjestää toisen laista haastavaa tekemistä.

     Hyvien numeroiden saaminen on ennen kaikkea merkki vanhempien välittämisestä ja tuesta. Peruskoulussa ja yleensäkin koulussa menestymisestä on saatu yllättäviä tutkimustulokisa. Niiden perheiden lapset menestyvät poikkeuksellisen hyvin, lähes lahjakkuudesta rippumatta, joissa harrastetaan kulttuuria, ei eliittikulttuuria, vaan hyvä kirjallisuutta ja musiikkia, taidenäyttelyissä käyntiä, yhteisiä ruokailuaikoja, etikettiä ja hyvä käytöstapoja, jne. Ei ole kallista.

     Vanhempien hyvä tuloisuus ja korkea koulutus vaikuttavat myös, totta kai. Tässä yhteydessä sanotaan usein, että vain lasten vapaa tahto ohjaa heitä korkeille urille. Se pitää harvoin pakkansa, sillä kulttuurisilta, hyvä tuloisilta ja korkeakoulusta saaneilta vanhemmilta tulee jatkuvasti piilosignaaleja koulutuksen tärkeydestä, eri koululutusreiteistä ja mahdollisuuksista. Vapaata tahtoa ei juuri ole, sillä se muodostuu ympäristöstä tulevista impulsseista.

     Vaikka Olof Palme Alvar Myrdal kamppailivat peruskoulun puolesta, heidän perintö ei riittänyt estämään Ruotsin peruskoulun hajaantumista ja vähitellen tapahtuvaa rappiota. Sitä edes auttoivat vuoron perään kokoomus ja demarit.

     Ruotsissa 1990-luvulla huuhaa-peruskoulusta, jossa valta oli lopulta oppilailla, haluttiin päästä eroon. Syntyivät vapaakoulut ja tapahtui koulujen yksityistäminen.  Vanhemmille annettiin valta valita lapselle koulu. Peruskoulu lakkasi olemasta alkuperäisessä merkityksessään. Koulut erottuivat jyrkästi hyviin ja huonoihin.

     Sen seurauksena alemmissa sosiaaliryhmissä 48 prosenttia oppilaista ei jatka toiselle astelle, keskiarvo on 15 prosenttia. Niin paljon kuin PISA-tutkimuksien luotettavuutta voidaan kritisoida, viimeisen kymmen vuoden aikana Ruotisi on romahtanut näissä tutkimuksissa. Sijoitus on huonoin Pohjoismaista. Nykyinen Ruotsin persuskoulu vetää yhteiskuntaa hajalleen (Sven-Eric Liedman).

     Ruotsissa tilanne on nyt niin huono, että peruskoulun rappiotilaa ei haluta nostaa edes poliittiseen keskusteluun

     Suomessa edellisen eduskunnan loppumetreillä käyty lähes häpeällinen sekoilu koulutuksen tilasta ja määrärahoista ei lupaa hyvää. Nyt kun Sipilän hallitus aikoo leikata koulutuksesta ja väljentää sen normistoa, toivotaan, että Ruotisin kokemuksista nyt viimeistään otetaan oppia. Huonoihin käytäntöihin perehtymien on yhtä arvokasta kuin onnistuneisiin käytäntöihin.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

3803. HS:n pilapiirros eilen ja nyt

Ehkä jotkut ovat havainneet, kuinka HS:n nykyinen pilapiirtäjä Ville Ranta ja hänen edeltäjänsä Kari Suomalainen poikkeavat  pilapiirroksiensa  ilmaisutyyleiltään kuin yö ja päivä. Suomalainen oli viivan mestari Rannan ollessa viivajoukon tulkki. Tällainen asetelma esiintyy myös monessa muussa taiteen lajissa kuten esimerkiksi kirjallisuudessa. Kalle Päätalo oli yksinkertaisen tapahtumien moniselitteisen ja monimutkaisen kuvaamisen lyömätön kingi, kun taas Antti Tuuri niukkasanaisen kirjoittamisen prototyyppi, aivan kuin ihailemani Albert Camus, esimerkiksi Rutto romanissaan. En haluasi asua missään nimessä Rutossa kuvatussa afrikkalaisessa kaupungissa.  Reidar Säreistöniemi oli Lapin värien ponnekas airut norjalaisen Edvard Munchin taulujen tihkuessa Huuto taulussa kammottavan pelottavaa pohjattomuuden tuskaa. Mennään takaisin Ville Rantaan. Hänen vertaamisensa Kari Suomalaiseen ei tee oikeutta Villelle, sillä Kari Suomalaisen aikaan painetulla lehdellä ja tässä tapauk...

3856. Ylen Jälkiviisaat ei meuhkannut, vaan oli Karvalan kynsien alla

Jälkiviisaat yritti olla reteellä ja laaja-alaisella päällä päättäen käsitellä koko Homo Companyin. Nato teemasta keskustellessa Janne Saarikivi nypi harvennutta kaljun alkuaan ja partaansa aivan kuin vertaillen, ovatko karvat kummassakin vielä saman harmaan sävyisä. Olihan ne, minkä teet. Jos Reetta Karvala ei olisi ollut tomera, Saarikivi olisi pitänyt meneillä olevaa aikaa outona monella tapaa. -Vasemmisto hallitus vie maamme Natoon ja joutuu tavalla tai toisella hoitamaan sairaanhoitajien lakon, totesi Saarikivi. Tämä jälkeen aina, kun Saarikivi yritti avata uuden keskustelun aiheen, Karvala torppasi se suoraryhtisenä. -Naton mennään, se on selvä, sanoi Karvala. Saarikivi venytteli pitkiä käsivarsiaan eteen ja taakse osoittaen näin, missä päin ovat imperfekti, preesens ja futuuri. Hän aloitti kuitenkin futuurista. Hän ajatteli näin. -Emme tiedä millaisia riskejä otamme mennessämme sotilasliittoon. -Yhtenä kauniina päivänä pataljoonan verran poikiamme komennetaan Kongoon, töräytti S...

3783. Mitä jos Halla-ahon loogisuus ja Marinin verbaalinen johdonmukaisuus olisivat samassa päässä

Taannoisessa  TV 1:n Halla-ahon kuntavaali tentissä itse kukin mukaan lukien haastattelijat, saattoivat kokea tulleensa henkisesti mukiloiduksi. Tämä ei tarkoita perusuomalaisuuttaa aatteena, vaan Halla-ahon  ilmeettömän loogista ja purevaa argumentaatiota. Logiikalla piirretyn vastauksen ollessa häijy, haastattelija joutuu miettimään, jatkaako hän istuntoa lisäkysymyksellä aiheesta, vaan vaihtaako uuteen teemaan. Se murentaa vetäjien itsetuntoa. Uusi teema voi päätyä samankaltaiseen logiikka jargoniin, mutta voi päätyä myös Halla-ahon muita kirvelevän etulyöntiaseman kasvamiseen. Haastattelijan tentatessa, miten pitäisi menetellä kuntien ylimitoitettujen korona tukien kanssa.    Halla-aho vastasi, että nyt hallituksella kelpaa, kun hallitus lahjoo kuntalaisia heidän omilla rahoillaan. Se mitä Halla-aho sanoi maahanmuutosta, oli varmaakin monilla toistoilla hioutunut syvälle miehen päähän. Maahanmuuton juoni lähti tarinasta, että maahanmuutto on hyvä asia, kunhan saa...

Yhteydenottolomake

Nimi

Sähköposti *

Ilmoitus *