Siirry pääsisältöön


368. Rengasräjähdys ja moottoritie

On jo vuosikymmeniä siitä, kun pitkälle matkalle lähdettäessä pidettiin varmana renkaan puhkeamista. Nyt ei kukaan odota renkaan räjähtävän puhumattakaan, että olisi tarkistanut vararenkaan ilman paineen. Ihmiset pitävät aivan aiheesta uuden teknologian renkaita luotettavina matkakumppaneina.

Ilma oli niin ilkeä, kuin vain voi olla syksyllä. Tuuli, ja tie kiukutteli. Se ei tiennyt oliko se jäässä vai ei. Autossa oli 130 kilometriä tunnissa nopeutta. Moottoritie oli  rekkoja täynnä menossa purkamaan lastejaan sinne tänne. Muutamassa sekunnissa alkoi kuulua nopea tahtista pussuttavaa ääntä. Pari sekuntia vain  ihmettelin. Sitten pysähdyin hitaasti tien reunaan rekkojen ilmavirran  huuhdellessa kasvojani. Oikea takarengas lösötti kasassa.  Ei puhettakaan huoltoasemasta. Tuuli iski rajasti kaljuuni ja repi paitaa päältäni. Oli tuulta ja kylmä kuin helvetissä.

Toinnuin. Avasin takaluukun ja heittelin tavarat takapenkille. Löysin takaboksista takin, käsineet ja pipon.  Olin jo pitkään kironnut mahdollisimman sivistyneesti poikaani, kun hän oli jättänyt kaikki työkalut hujan hajan takakontin pohjalle tunkki päällimäisenä. Nyt kiittelin viisasta poikaani. Avain oli oikea. Poika oli pannut ruuvit niin kireälle, että piti jalalla ponnista avainta. Vaihdoin välillä jalkaa. Koska rengas oli litteänä alla auton, oikeanpuolinen perä oli lähes asfaltissa kiinni. Ruuvitunkin vääntäminen otti voimille, henkästytti, piti välillä levätä. Mihinkä voimat ovat kodonneet, ihmetelin katkerasti itselleni?

Yhden asian olin tässä tohinassa unohtanut kokonaan. Missä on varapyörä, onko sitä ollenkaan. Ei se ainakaa takaboksissa ole. Revin kiihtyneenä boksin mattaoa irti. Sillä se pyörä oli, mutta onpa pieni. Heti kun pompautin sillä asfaltin pintaa huomasin siinä ainakin jonkin verran painetta olevan.

Loppu sujuikin hyvin. Kevyt varapyörä oli helppo asentaa. Ruuvit väänsin niin tiukalle kun pystyin. Tunkki oli helppo laskea alaspäin. Syke alkoi laskea.

Itse opin tästä sen, että heti kun kuuluu jotain ylimääräistä, pysäytän auton. Lupaan itseslleni tarkistaa aina kun lähen pidemmälle matkalle, onko vararengasta ja mikä on ilmapaine. Tunkki, sen asentaminen ja sen väännin pitää olla tallella ja kunnossa. Voimaakin pitäisi olla. Saa nähdä, kuinka kauan muistan tämän.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

3803. HS:n pilapiirros eilen ja nyt

Ehkä jotkut ovat havainneet, kuinka HS:n nykyinen pilapiirtäjä Ville Ranta ja hänen edeltäjänsä Kari Suomalainen poikkeavat  pilapiirroksiensa  ilmaisutyyleiltään kuin yö ja päivä. Suomalainen oli viivan mestari Rannan ollessa viivajoukon tulkki. Tällainen asetelma esiintyy myös monessa muussa taiteen lajissa kuten esimerkiksi kirjallisuudessa. Kalle Päätalo oli yksinkertaisen tapahtumien moniselitteisen ja monimutkaisen kuvaamisen lyömätön kingi, kun taas Antti Tuuri niukkasanaisen kirjoittamisen prototyyppi, aivan kuin ihailemani Albert Camus, esimerkiksi Rutto romanissaan. En haluasi asua missään nimessä Rutossa kuvatussa afrikkalaisessa kaupungissa.  Reidar Säreistöniemi oli Lapin värien ponnekas airut norjalaisen Edvard Munchin taulujen tihkuessa Huuto taulussa kammottavan pelottavaa pohjattomuuden tuskaa. Mennään takaisin Ville Rantaan. Hänen vertaamisensa Kari Suomalaiseen ei tee oikeutta Villelle, sillä Kari Suomalaisen aikaan painetulla lehdellä ja tässä tapauk...

3856. Ylen Jälkiviisaat ei meuhkannut, vaan oli Karvalan kynsien alla

Jälkiviisaat yritti olla reteellä ja laaja-alaisella päällä päättäen käsitellä koko Homo Companyin. Nato teemasta keskustellessa Janne Saarikivi nypi harvennutta kaljun alkuaan ja partaansa aivan kuin vertaillen, ovatko karvat kummassakin vielä saman harmaan sävyisä. Olihan ne, minkä teet. Jos Reetta Karvala ei olisi ollut tomera, Saarikivi olisi pitänyt meneillä olevaa aikaa outona monella tapaa. -Vasemmisto hallitus vie maamme Natoon ja joutuu tavalla tai toisella hoitamaan sairaanhoitajien lakon, totesi Saarikivi. Tämä jälkeen aina, kun Saarikivi yritti avata uuden keskustelun aiheen, Karvala torppasi se suoraryhtisenä. -Naton mennään, se on selvä, sanoi Karvala. Saarikivi venytteli pitkiä käsivarsiaan eteen ja taakse osoittaen näin, missä päin ovat imperfekti, preesens ja futuuri. Hän aloitti kuitenkin futuurista. Hän ajatteli näin. -Emme tiedä millaisia riskejä otamme mennessämme sotilasliittoon. -Yhtenä kauniina päivänä pataljoonan verran poikiamme komennetaan Kongoon, töräytti S...

3783. Mitä jos Halla-ahon loogisuus ja Marinin verbaalinen johdonmukaisuus olisivat samassa päässä

Taannoisessa  TV 1:n Halla-ahon kuntavaali tentissä itse kukin mukaan lukien haastattelijat, saattoivat kokea tulleensa henkisesti mukiloiduksi. Tämä ei tarkoita perusuomalaisuuttaa aatteena, vaan Halla-ahon  ilmeettömän loogista ja purevaa argumentaatiota. Logiikalla piirretyn vastauksen ollessa häijy, haastattelija joutuu miettimään, jatkaako hän istuntoa lisäkysymyksellä aiheesta, vaan vaihtaako uuteen teemaan. Se murentaa vetäjien itsetuntoa. Uusi teema voi päätyä samankaltaiseen logiikka jargoniin, mutta voi päätyä myös Halla-ahon muita kirvelevän etulyöntiaseman kasvamiseen. Haastattelijan tentatessa, miten pitäisi menetellä kuntien ylimitoitettujen korona tukien kanssa.    Halla-aho vastasi, että nyt hallituksella kelpaa, kun hallitus lahjoo kuntalaisia heidän omilla rahoillaan. Se mitä Halla-aho sanoi maahanmuutosta, oli varmaakin monilla toistoilla hioutunut syvälle miehen päähän. Maahanmuuton juoni lähti tarinasta, että maahanmuutto on hyvä asia, kunhan saa...

Yhteydenottolomake

Nimi

Sähköposti *

Ilmoitus *