Liikenne- ja viestintäministeriö aikoo puuttua Finavian perimiin lentokenttämaksuihin joko tuottotavoitteista tinkimällä tai valtion tuella. Veronmaksajan kannalta on yhdentekevää kummalla tavalla ministeriö asiaan puuttuu.
Mitä tapahtuisi nyt, jos Finavia olisi osakeyhtiö? Koska se on monopoliasemassa, se pitäisi maksut niin korkealla ja niin pitkään kuin se mahdollista tuloksen maksimoimiseksi. Kun näin ei olisi enää mahdollista jatkaa, se kustannusten karsimiseksi lakkauttaisi pari kolme Itä- ja Pohjois-Suomen kannattamatonta lentokenttää ja lomauttaisi tai irtisanoisi niiden henkilökunnan.
Osakeyhtiölaki edellyttäisi Finavia Oy:ltä tämän suuntaisia toimenpiteitä.
Kun Finavia yhtiöitettiin, jäi arvailujen varaan monta kysymystä, muiden muassa se, miten kannattamattomien lentokenttien käy. Niin pienessä maassa kuin Suomi, markkinat eivät voi tätä ongelmaa ratkaista. Nämä ja monet muut yhteiskunnan strategiset lentoliikenneasiat ajautuisivat tällöin Finavia Oy:n hallituksen vastuulle.
Karvala vetosi Kälviän kunnan kokeiluun, jossa pojat pantiin kanalaan katsomaan, kuinka kanat munivat ja pillin soidessa emäntä otti suurimmat munat ja vei ne punnittaviksi osuuskauppaan, jonka hoitaja lahjoitti ne illan hämyn tulessa ison talon palkollisille. Jäsenet Uljas, Perho ja Karvala kiivailivat, kuinka naiset ja ennen kaikkea tytöt eivät pääse eteen päin urallaan, kun pojat vievät työpaikat suuhunsa kuin mansikat metsiköstä. Tähän Uljas ehdotti, että pojille pitää perustaa oma matematiikka, joka sisältää vain ykkösiä ja nollia. Kaikki Jäsenet olivat samaa mieltä, että työssä pitää vallita tasa-arvo. Ja niinpä Uljas ehdotti, että kaikkein lantalapioiden varsi oli katkaistava saman mittaiseksi, koska kaikki tällä tavalla kaikki saisivat sontaa samalla mitalla. Tähän Karvala ei suostunut, vaan vaati superlapion käyttöön ottamista kaikille 40-vuotiaille poikamiehille, koska sillä tavalla heidän yhteiskuntakelpoisuutensa kehjettysi Ruotsin Reserviläisliiton vaatimalle tasolle. Tähä
Kommentit
Lähetä kommentti