Kevät oli jo hyvällä tulolla täyttäessäni
45 vuotta. Petterin jääkiekkoharjoitukset olivat siltä kaudelta ohi ja aamuiset
kuljetukset jäähallille loppuneet. Tosin naapuri ja jääkiekon vankkumaton
kannattaja Tage oli ne suurimmaksi osin hoitanut kyyditessään poikaansa Maxia oranssinvärisellä,
dieselkäryjä puhkuvalla pakettiautollaan. Tuolloin siirryin myös isompaan työhuoneeseen.
Sen uudella parkettipinnalla pyörivän työtuolini hallinta vaati aluksi harjoittelemista,
kun tuoli karkaili ensimmäisinä viikkoina ympäri huonetta. Olin saanut myös
uudet lukulasit, ja tutkin pahasti myöhässä olevaa vankeinhoidon vuosikertomusluonnosta,
kun vanha työtoverini Marja Heikkinen soitti valtionvarainministeriön
budjettiosastolta ja pyysi tulemaan patentti- ja rekisterihallitukseen pääjohtajan
avuksi saneeraamaan laitosta. Yritin vastustella ja vedota juuri päättyneen JOKO-kurssin
vetämiseen ja uuden virkavapauden saannin vaikeuteen, mutta Marja sanoi kaiken järjestyvän
ja patentti- ja rekisterihallituksen ongelmien olevan isompi juttu kuin virkavapauden
saaminen.
Ehkä jotkut ovat havainneet, kuinka HS:n nykyinen pilapiirtäjä Ville Ranta ja hänen edeltäjänsä Kari Suomalainen poikkeavat pilapiirroksiensa ilmaisutyyleiltään kuin yö ja päivä. Suomalainen oli viivan mestari Rannan ollessa viivajoukon tulkki. Tällainen asetelma esiintyy myös monessa muussa taiteen lajissa kuten esimerkiksi kirjallisuudessa. Kalle Päätalo oli yksinkertaisen tapahtumien moniselitteisen ja monimutkaisen kuvaamisen lyömätön kingi, kun taas Antti Tuuri niukkasanaisen kirjoittamisen prototyyppi, aivan kuin ihailemani Albert Camus, esimerkiksi Rutto romanissaan. En haluasi asua missään nimessä Rutossa kuvatussa afrikkalaisessa kaupungissa. Reidar Säreistöniemi oli Lapin värien ponnekas airut norjalaisen Edvard Munchin taulujen tihkuessa Huuto taulussa kammottavan pelottavaa pohjattomuuden tuskaa. Mennään takaisin Ville Rantaan. Hänen vertaamisensa Kari Suomalaiseen ei tee oikeutta Villelle, sillä Kari Suomalaisen aikaan painetulla lehdellä ja tässä tapauk...
Kommentit
Lähetä kommentti