Järjestämämme markkinointitilaisuus
kehittämiskeskuksen auditoriossa kantoi hedelmää, ja monien laitosten johtohenkilöt
pyysivät esittelemään tulosohjauksen käyttöön ottamista. Leskinen oli heti valmis
soturi lähtemään kanssani TEKESiin ja Suomen Akatemiaan. Arvelin tarvitsevani Mattia
niissä, koska hän oli tekniikan miehiä ja puheen tuottamiskyky oli hyvä, jos muilta
sanat loppuivat. TEKESissä meitä odotti avokonttorimainen johtoryhmän huone, jonka
tarkoituksena lienee ollut symboloida laitoksen innovatiivisuutta. Keskustelu ei
ollut kovin jäsentynyttä sen karattua vaikuttavuuden mittaamiseen. Se oli TEKESissä
erityisen hankalaa vaikutusten syntyessä monien ja sattumanvaraisten vaiheiden jälkeen
vuosien päästä milloin minnekin. Olimme yhtä mieltä siitä, että ainut keino oli
sijaismittareiden käyttö. Suurena vaarana vaani kuitenkin, että mitattiin vääriä
asioita. Keskustelun kuluessa pelkäsin koko ajan, milloin vuolaasti puhuva Matti
ottaisi esille midomiehen menetelmän. Onneksi se aihe sai jäädä rauhaan. Loppuvaikutelmaksi
jäi, ettei TEKESin vaikuttavuutta voi mitata kuin ulkopuolisella evaluoinnilla,
jos silläkään. Vaikuttavuus näytti täälläkin olevan jo monen kertaan kylmentynyt
ongelma. Joka tapauksessa Matti sai toimeksiannon konsultoida laitoksen tulosohjaushankkeessa.
Ehkä jotkut ovat havainneet, kuinka HS:n nykyinen pilapiirtäjä Ville Ranta ja hänen edeltäjänsä Kari Suomalainen poikkeavat pilapiirroksiensa ilmaisutyyleiltään kuin yö ja päivä. Suomalainen oli viivan mestari Rannan ollessa viivajoukon tulkki. Tällainen asetelma esiintyy myös monessa muussa taiteen lajissa kuten esimerkiksi kirjallisuudessa. Kalle Päätalo oli yksinkertaisen tapahtumien moniselitteisen ja monimutkaisen kuvaamisen lyömätön kingi, kun taas Antti Tuuri niukkasanaisen kirjoittamisen prototyyppi, aivan kuin ihailemani Albert Camus, esimerkiksi Rutto romanissaan. En haluasi asua missään nimessä Rutossa kuvatussa afrikkalaisessa kaupungissa. Reidar Säreistöniemi oli Lapin värien ponnekas airut norjalaisen Edvard Munchin taulujen tihkuessa Huuto taulussa kammottavan pelottavaa pohjattomuuden tuskaa. Mennään takaisin Ville Rantaan. Hänen vertaamisensa Kari Suomalaiseen ei tee oikeutta Villelle, sillä Kari Suomalaisen aikaan painetulla lehdellä ja tässä tapauk...
Kommentit
Lähetä kommentti