Kauppatorille
puhalsi talven ilkeä tuuli saaden kojujen seinät lepattamaan, kun kävelin sieltä
salkku kädessä rahoitusjohtaja Kari Narsin huoneeseen. Hän ojensi ensi töikseen
luettavakseni laatimansa muistion rahoitushuoltostrategiasta. Se oli tärkeä paperi,
jolla avulla oli mahdollista tasapainottaa valtion budjettia ulkopuolisista
rahoituslähteistä, tarkastella ja sopia, mitkä olivat rahoitusmarkkinayksikön, budjettiosaston
ja valtiokonttorin roolit rahoitushuollossa. Palkkaosastolla, virallisesti työmarkkinalaitoksella,
oltiin innostuneita, mutta Teuvo Metsäpelto ja Marja Paavilainen näyttivät haluavan
tulosaluejaolla vahvistaa omia asemiaan, mikä tämän tyyppisissä uudistuksissa
oli aivan luonnollista, sillä konsultin tehtävänä oli etsiä tasapainoiset
ratkaisut. Osastoa pohditutti, mikä olisi pätevä palkkaneuvottelujen tulosmittari.
Osastopäällikkö Sakari Kajander oli kiinnostunut mutta kiireinen. Hän totesi, että
sopimustoiminta oli kokonaisuus ja siksi sen täytyi olla samassa tulosyksikössä.
Budjettiosasto oli haluton tulemaan mukaan, ja lisämurhetta aiheutti sen seminaarissa
tapahtunut tekninen kömmähdys, kun ryhmähuoneita ei ollut. Pikkujuttu suututti osastolaisia.
Kivelä oli kertonut, että seminaarin jälkeen osastolla oli vallinnut sekavat tunnelmat.
Konsulttien piti ottaa voimakkaampi ote kehittämiseen. Narsin toimisto oli ainoa,
joka vimmatusti etsi tulostavoitteita ja tulosmittareita. Jopa Narsin sihteeri oli
valjastettu kokopäivätoimisesti niiden metsästämiseen. Kansantalousosaston Immo
Pohjola oli ottanut tosissaan osaston tulosjohtamisen kirjoittamalla heti ensimmäisen
kokoukseen napakan ja selväsanaisen muiston, mitä talouspolitiikka oli tulosalueena.
Jani Kivelä oli laatinut kunnianhimoisen raportin ministeriön ympäristön suurmuuttujista
ja skenaarioista.
Ehkä jotkut ovat havainneet, kuinka HS:n nykyinen pilapiirtäjä Ville Ranta ja hänen edeltäjänsä Kari Suomalainen poikkeavat pilapiirroksiensa ilmaisutyyleiltään kuin yö ja päivä. Suomalainen oli viivan mestari Rannan ollessa viivajoukon tulkki. Tällainen asetelma esiintyy myös monessa muussa taiteen lajissa kuten esimerkiksi kirjallisuudessa. Kalle Päätalo oli yksinkertaisen tapahtumien moniselitteisen ja monimutkaisen kuvaamisen lyömätön kingi, kun taas Antti Tuuri niukkasanaisen kirjoittamisen prototyyppi, aivan kuin ihailemani Albert Camus, esimerkiksi Rutto romanissaan. En haluasi asua missään nimessä Rutossa kuvatussa afrikkalaisessa kaupungissa. Reidar Säreistöniemi oli Lapin värien ponnekas airut norjalaisen Edvard Munchin taulujen tihkuessa Huuto taulussa kammottavan pelottavaa pohjattomuuden tuskaa. Mennään takaisin Ville Rantaan. Hänen vertaamisensa Kari Suomalaiseen ei tee oikeutta Villelle, sillä Kari Suomalaisen aikaan painetulla lehdellä ja tässä tapauk...
Kommentit
Lähetä kommentti