Angela Merkelin valmistui
kvanttimekaniikan tohtoriksi 1989. Isä oli pappi.
Tällä hetkellä Merkel on Unionin Rautarouva, vaiktusvaltaisin
Eurooppalainen johtaja.
Kun katsoo hänen esiintymisiään, gollegoidensa arvostusta ja
hänen verkkaista ja hieman monotonista, mutta luonteisen varmaa puhetapaansa,
on selvää, etteivät esiintymiskouluttajat ole onnituneet pilaamaan häne puhe-
ja esiintymistyyliään.
Hänen puheensa ei
etene luonottomalla hitaudella. Se on vailla itsetarkoituksellisia taukoja ja
kohtia 1, 2, 3.
Suomessa vastaavasti saa pelko kurkussa odottaa, jos on
kannattaja, milloin nuori ministeri tauottaa tai hidastaa puhetaan epätoivoisen
hitaaksi kuulijan odottaessa jännityneenä, onko puhuja unohtanut osan
viestistään vai kuuluuko esitys timanttipuhehesiin, joita kuulija ei vain ymmärrä.
Eläkeselvityksen on mars-mars-vaudilla oltava hetkella x
ministereiden käytössä, kajauttaa ministeri. Hän luullee hallitsevnsa kaiken. Sama
alan ministeri julkisesti erehtyy raskaasti yliarvioimaan puolen miljoonan
suomalaisen tulot. Kömmähdys ei ole tenkinen, vaan kyse on irtautumistesa tavallisen
ihmisen todellisuudesta ja kykenemättömyydestä hoitaa tämän alan ministeriyttä.
Yleellisen verkoskosten jäsenten elämän tyylistä tulessa itselle
normi, todellisuusta, josta käsin päättäjän pitäisi etsiä tavallisen ihmisten
hyvinvointa, on mahdotonta. Aineksia tavallisten ihmisten hyvinvointiongelmien
ratkaisemiseen ei löydy. Virhe on anteeksi antamaton.
Ministerin puskiessa monien sosiaalisten kerrosten läpi hän ei
kaipaa kuin r- ja s-vikojen korjausta.
Kuunelkaaja katselkaa Merkkeliä. Asian ja puhetavan lisäksi
kannattaa tehdä havaintoja myös hänen pukeutumisestaan.
Ehkä jotkut ovat havainneet, kuinka HS:n nykyinen pilapiirtäjä Ville Ranta ja hänen edeltäjänsä Kari Suomalainen poikkeavat pilapiirroksiensa ilmaisutyyleiltään kuin yö ja päivä. Suomalainen oli viivan mestari Rannan ollessa viivajoukon tulkki. Tällainen asetelma esiintyy myös monessa muussa taiteen lajissa kuten esimerkiksi kirjallisuudessa. Kalle Päätalo oli yksinkertaisen tapahtumien moniselitteisen ja monimutkaisen kuvaamisen lyömätön kingi, kun taas Antti Tuuri niukkasanaisen kirjoittamisen prototyyppi, aivan kuin ihailemani Albert Camus, esimerkiksi Rutto romanissaan. En haluasi asua missään nimessä Rutossa kuvatussa afrikkalaisessa kaupungissa. Reidar Säreistöniemi oli Lapin värien ponnekas airut norjalaisen Edvard Munchin taulujen tihkuessa Huuto taulussa kammottavan pelottavaa pohjattomuuden tuskaa. Mennään takaisin Ville Rantaan. Hänen vertaamisensa Kari Suomalaiseen ei tee oikeutta Villelle, sillä Kari Suomalaisen aikaan painetulla lehdellä ja tässä tapauk...
Kommentit
Lähetä kommentti