Suomessa julkaisaan vuosittain lähes kymmenkunta uutta
johtamista käsittelevää kirjaa. Jos halutaan listata viimeisen 15 vuoden aikana
esitetyt uudet johtamisopit, yksi a-nelonen ei riitä. Tarjontaa on, mutta onko
ajatuksia. ”Puhuttiin kieltä viittä kuutta, mutta miten oli ajatusten laita” (Lauri
Viita).
Jossain määrin on ymmärrettävää uusien johtamiskirjojen
syntyminen, jopa uusien oppien: kukin sukupolvi haluaa (on pakko) esittää näkemyksensä
omilla termeillään ja omiin työskentely malleihinsa
sovellettuina. Suurelta osin on kuitenkin kyse vanhojen oppien tarjoamisesta
ehostetuissa paketeissa. Tällaisesta julkaisutominnasta ei juuri kukaan hyödy,
ei julkaisija, ei kirjailija, ei lukija.
Miksi ylipäätän vanhoja oppeja julkaistaan uusissa kuoseissa.
Usein kyse on jonkun konsulttiyrityksen profiilin nostoponnistuksesta tai
kirjoittajan vilpittömästä uskosta oman ajatuksen etevyyteen ja menestymiseen
markkinoilla.
Perimmäinen syy kuitenkin on johtamisoppien kuuluminen käyttäytymistieteisiin,
joissa tiukan tieteen vaatimukset usein korvataan kliinisillä suppeilla menetemillä
ja muutamilla käytännön havainnoilla lisättynä joidenkin henkilöiden kokemuksen kauttaa
saadulla ”tosi” varmuudella.
On valitettavaa, että kaksi yhteiskunnan kehityksen kannalta
keskeistä alaa: johtaminen ja kansantaloustiede, ovat tieteellisiltä
perusteltaan hatarahkoja. Niiden pohja perustuu pikemminkin nyrkkisääntöihin
kuin useisiin puolueettomissa olosuhteissa tehtyin toistoihin. Tämä on sitäkin
valitettavampaa, kun maamme nyt kaipaisi lujaa pohjaa jalkojensa alle sekä talous-
että johtamisratkaisuissa.
Ehkä jotkut ovat havainneet, kuinka HS:n nykyinen pilapiirtäjä Ville Ranta ja hänen edeltäjänsä Kari Suomalainen poikkeavat pilapiirroksiensa ilmaisutyyleiltään kuin yö ja päivä. Suomalainen oli viivan mestari Rannan ollessa viivajoukon tulkki. Tällainen asetelma esiintyy myös monessa muussa taiteen lajissa kuten esimerkiksi kirjallisuudessa. Kalle Päätalo oli yksinkertaisen tapahtumien moniselitteisen ja monimutkaisen kuvaamisen lyömätön kingi, kun taas Antti Tuuri niukkasanaisen kirjoittamisen prototyyppi, aivan kuin ihailemani Albert Camus, esimerkiksi Rutto romanissaan. En haluasi asua missään nimessä Rutossa kuvatussa afrikkalaisessa kaupungissa. Reidar Säreistöniemi oli Lapin värien ponnekas airut norjalaisen Edvard Munchin taulujen tihkuessa Huuto taulussa kammottavan pelottavaa pohjattomuuden tuskaa. Mennään takaisin Ville Rantaan. Hänen vertaamisensa Kari Suomalaiseen ei tee oikeutta Villelle, sillä Kari Suomalaisen aikaan painetulla lehdellä ja tässä tapauk...
Kommentit
Lähetä kommentti