Tullessani viimeiseltä terapiaistunnolta ja katsellessani vastakkaisen kadun puolen kiviseinää tajusin, millaisen alati muuttuvan avokonttorimaiseman olin menettänyt vaihtaessani Esplanadin puut Kasarmikadun kiviaitaan. Huoneeni lattia kopisi ikävän käskevästi kävellessäni hakemaan postia integraatioyksiön lokeroista. Siellä työskenteli parikymmentä ihmistä papereiden kimpussa. En käynyt heihin paremmin tutustumassa. Jatkoin kolkossa huoneessa kirjoituspuuhiani kenenkään häiritsemättä.
Ehkä jotkut ovat havainneet, kuinka HS:n nykyinen pilapiirtäjä Ville Ranta ja hänen edeltäjänsä Kari Suomalainen poikkeavat pilapiirroksiensa ilmaisutyyleiltään kuin yö ja päivä. Suomalainen oli viivan mestari Rannan ollessa viivajoukon tulkki. Tällainen asetelma esiintyy myös monessa muussa taiteen lajissa kuten esimerkiksi kirjallisuudessa. Kalle Päätalo oli yksinkertaisen tapahtumien moniselitteisen ja monimutkaisen kuvaamisen lyömätön kingi, kun taas Antti Tuuri niukkasanaisen kirjoittamisen prototyyppi, aivan kuin ihailemani Albert Camus, esimerkiksi Rutto romanissaan. En haluasi asua missään nimessä Rutossa kuvatussa afrikkalaisessa kaupungissa. Reidar Säreistöniemi oli Lapin värien ponnekas airut norjalaisen Edvard Munchin taulujen tihkuessa Huuto taulussa kammottavan pelottavaa pohjattomuuden tuskaa. Mennään takaisin Ville Rantaan. Hänen vertaamisensa Kari Suomalaiseen ei tee oikeutta Villelle, sillä Kari Suomalaisen aikaan painetulla lehdellä ja tässä tapauk...
Kommentit
Lähetä kommentti