Ylen Jälkikaronkka oli kierolla päällä. Kaikki alkoi siitä, kun spermapankki vaatii punapäisiä siittiöitä. Juontaja käänsi kuitenkin keskustelun toisaalle. Jäsen Sini aikoi sitoa ihmisen koriin, jota pyöritettäisiin köyden päässä 80000 kilometrin tuntinopeudella ja lingottaisiin kuuhun tai komeettaan, josta on löytynyt ihmishappoja. Sini, sukunimi jäi tumattomaksi ylisuuren puhenopeuden tähden. Sinin suunopeus ylitti naisserkkuni puhenopeuden, sillä lomalla ollessani hän paasasi niin rajusti, että hänen piti välillä käydä vessassa sylkemässä ja nenäliinalla pyyhkimässä suutaan. Menin hyvin mielelläni sinne kylään, koska minun ei tarvinnut kuin juoda kahvia. Jälkirakonkan Sini puhui aluksi pikakivääri nopeudella, jolloin lattiamanu joutui työntämään Sinin toiseen studioon, jossa Helsingin piispa piti aamu haratusta. Piispa ei häkeltynyt, vaan eleillään kehotti Siniä yhtymään saarnaan. Siitä seurasi katastrofi, koska Sini alkoi puhua marssin vihreistä pikku ukoista ja piispan poistumisesta paikalta. Sini saarnasi, että hän oli nähnyt asteroidi n3k5 RRs kromosomin pätkän, josta peräisin ovat hänen sukujuurensa. Jäsen Niku väitti, että RRs pätkä kuuluu Irlannin vapautusarmeijan sotilaille. Jostain syystä Sini oli tuonut studioon pitkän köyden ja tukevan metrisen pylvään Tekele mustutti lasten talvista hoijakkaa, pyörittämisvälinettä. Hän halusi kevyenä miehenä Nikun istuvaan siihen ja kokeilevan, kuinka monta sataa kierrosta mies sietää. Koneella voitaisiin saada ainakin sadan kierroksen kulmanopeus, joka vastasi noin 6000 kuuden tuhannen metrin kehänopeutta sekunnissa. Niku kiivastui kerskaamaan, että kapakkakierroksia hän kestää pullon kippurahäntää, muttei karonkan hullutuksia. -Olenko minä hullu, kysyi Sini tosissaan, ei siis retorisesti. -Et ole, vaikka sinussa on RRs alkuainetta. – Sen saa pois irlantilaisten ase öjyllä.
Ehkä jotkut ovat havainneet, kuinka HS:n nykyinen pilapiirtäjä Ville Ranta ja hänen edeltäjänsä Kari Suomalainen poikkeavat pilapiirroksiensa ilmaisutyyleiltään kuin yö ja päivä. Suomalainen oli viivan mestari Rannan ollessa viivajoukon tulkki. Tällainen asetelma esiintyy myös monessa muussa taiteen lajissa kuten esimerkiksi kirjallisuudessa. Kalle Päätalo oli yksinkertaisen tapahtumien moniselitteisen ja monimutkaisen kuvaamisen lyömätön kingi, kun taas Antti Tuuri niukkasanaisen kirjoittamisen prototyyppi, aivan kuin ihailemani Albert Camus, esimerkiksi Rutto romanissaan. En haluasi asua missään nimessä Rutossa kuvatussa afrikkalaisessa kaupungissa. Reidar Säreistöniemi oli Lapin värien ponnekas airut norjalaisen Edvard Munchin taulujen tihkuessa Huuto taulussa kammottavan pelottavaa pohjattomuuden tuskaa. Mennään takaisin Ville Rantaan. Hänen vertaamisensa Kari Suomalaiseen ei tee oikeutta Villelle, sillä Kari Suomalaisen aikaan painetulla lehdellä ja tässä tapauk...
Kommentit
Lähetä kommentti