Sipilän hallituksen opetusministeriön alaisuuteen perustettu Sanavirasto on saanut tehtäväkseen keksiä termin, sanan, joka kuvaa naispuolista hunsvottia. Viraston ylimääräinen ylitarkastaja Miehiäinen oli esittänyt johtoryhmälle piru sanaa, joka oli kuitenkin hävinnyt äänestyksessä 11 vastaan 7. Perusteluina hylkäämiselle oli ollut lestadiolaisten vastustus, koska piru on varattu kuvaamaan henkilön, joka pyytää joka istunnossa anteeksi syntejään sekä tunnistaa naapuri-isännän syntiset vierailut hänen aittaansa. Tästä seuranneesta selkkauksesta tappiolle jäänyttä, voidaan kutsua piruksi, koska tämä oli mennyt hakemaan haulikkonsa ja ampunut molemmat piiput kanalan ovesta sisään. Kanat olivat hädissään lentäneet kanalan omistajan ulos katettuun vieraspöytään, jonka ääressä vietettiin ottopojan eroa naisesta, jota voidaan kutsua pi..ksi. Tunnelmaa laimensi aitta tarkastusmatkallaan ohi menevän papin istahtaminen pöytään hikeä pyyhkimään, jolloin käytös oli pidettävä matalalla profiililla, vain helkura ja saamari kirosanojen käyttö oli sallittua. Samaan aikaan taloon pakkovierailulle tullut toinen elättipoika oli kuitenkin alkanut kertomaan viimekesän retkistään kylän aittoihin. Kertomuksessaan hän sivumennen mainitsi käyntinsä myös mainitussa kanalamiehen aitassa. Tästä kohu pöydässä oli vain kiihtynyt, koska sinä kesänä aitassa oli nukkunut kanalamiehen vaimo yksin karttaen näin miehensä kuorsausta. Tässä kohtaa on kohtuuloista, että kanalamies lausui pirulainen sanan.
Ehkä jotkut ovat havainneet, kuinka HS:n nykyinen pilapiirtäjä Ville Ranta ja hänen edeltäjänsä Kari Suomalainen poikkeavat pilapiirroksiensa ilmaisutyyleiltään kuin yö ja päivä. Suomalainen oli viivan mestari Rannan ollessa viivajoukon tulkki. Tällainen asetelma esiintyy myös monessa muussa taiteen lajissa kuten esimerkiksi kirjallisuudessa. Kalle Päätalo oli yksinkertaisen tapahtumien moniselitteisen ja monimutkaisen kuvaamisen lyömätön kingi, kun taas Antti Tuuri niukkasanaisen kirjoittamisen prototyyppi, aivan kuin ihailemani Albert Camus, esimerkiksi Rutto romanissaan. En haluasi asua missään nimessä Rutossa kuvatussa afrikkalaisessa kaupungissa. Reidar Säreistöniemi oli Lapin värien ponnekas airut norjalaisen Edvard Munchin taulujen tihkuessa Huuto taulussa kammottavan pelottavaa pohjattomuuden tuskaa. Mennään takaisin Ville Rantaan. Hänen vertaamisensa Kari Suomalaiseen ei tee oikeutta Villelle, sillä Kari Suomalaisen aikaan painetulla lehdellä ja tässä tapauk...
Kommentit
Lähetä kommentti