Ylen aamun tv:ssä Turkki oli dostojevskilaisen Alarannan käsittelyssä, mitä Yliopiston Särkkä yritti saada körttiläisen Paavo Ruotsalaisen linjoille ristiriitojen ratkaisemisesta veisaamalla. Puhuessaan Alaranta näytti yhtä enemmän Karamazovin veljesten Aljosalta, joka houri ylösnousemisesta. Veisut oli vähissä Alarannan todetessa Turkin pohjoisrajalla olevan kähinöintiin valmiita ukkoja ja akkoja siinä määrin, että pitää ottaa käyttöön talvisodan keino sulkea porukka latoon ennen kuljetusta rintamalle. Amerikkalaiset ovat niin vihaisia dostojevskilaisuudelle, että päättivät lisätä astronauttien koulutusohjelmaan Gogolin kirjan Kuolleet Sielut. Obama oli säikähtänyt ja vaatinut lisäämään ohjelmaan oman elämäkerta kirjansa Kirjeitäni makuuhuoneestani. Erdoganin apulaisen havaittuaan suomalaisten kranaatinheittimien kantaman olevan 10 kilometriä, oli käskenyt Suomen pitää itse heittimensä tai lisäämään kantamaa 100 kilometriin. Kuullessaan tämä Suomen komentaja Kivinen oli rynnännyt Kesärantaan kertomaan uutisen Niinistölle, joka oli lähtenyt kysymään neuvoja Ruotsin Hultqvistiltä, joka ikävästi oli tutkintavankeudessa, mutta oli siellä valmis puhumaan pitkäänkin. Kun komentaja ei saanut kunnon ohjeita, hän päätti soittaa talvisodan perinnepäällikölle kranaatinheittimien kantamista ja lisäpanosten määristä. Tyrmistykseksi kävi ilmi, ettei KRH:ta ole enää olemassa, vaan se on korvattu venäläisten organisoimalla käpykaartilla.
Ehkä jotkut ovat havainneet, kuinka HS:n nykyinen pilapiirtäjä Ville Ranta ja hänen edeltäjänsä Kari Suomalainen poikkeavat pilapiirroksiensa ilmaisutyyleiltään kuin yö ja päivä. Suomalainen oli viivan mestari Rannan ollessa viivajoukon tulkki. Tällainen asetelma esiintyy myös monessa muussa taiteen lajissa kuten esimerkiksi kirjallisuudessa. Kalle Päätalo oli yksinkertaisen tapahtumien moniselitteisen ja monimutkaisen kuvaamisen lyömätön kingi, kun taas Antti Tuuri niukkasanaisen kirjoittamisen prototyyppi, aivan kuin ihailemani Albert Camus, esimerkiksi Rutto romanissaan. En haluasi asua missään nimessä Rutossa kuvatussa afrikkalaisessa kaupungissa. Reidar Säreistöniemi oli Lapin värien ponnekas airut norjalaisen Edvard Munchin taulujen tihkuessa Huuto taulussa kammottavan pelottavaa pohjattomuuden tuskaa. Mennään takaisin Ville Rantaan. Hänen vertaamisensa Kari Suomalaiseen ei tee oikeutta Villelle, sillä Kari Suomalaisen aikaan painetulla lehdellä ja tässä tapauk...
Kommentit
Lähetä kommentti