Ylen Jälkipörssissä nähtiin järisyttävä erimielisyys, joka sai Ahosenniemen vaihtaman heti puheen aihetta. Hyöty nimittäin pamautti, että Kemijärven sellutehdas tulee olemaan maan suurin luontokadon edustaja. Tämä taas johtuu uusimmista tutkimuksista, joiden mukaan hakkualue ei olekaan hiilinielu vaan päinvastoin hiililinko. Jos näin todella on, silloin koko viherohjelma on tehtävä toiselta pohjalta. Tämä johtaa uusiin ja pitkiin EU-tasoisiin ja maakohtaisiin neuvotteluihin. Kyseessä on vaikeat neuvottelut ja kymmenien miljardiluokkinen kompensaatiot osapuolille, joita ei edes nyt tunnisteta. Koko viherpakka on sekaiin.
Ehkä jotkut ovat havainneet, kuinka HS:n nykyinen pilapiirtäjä Ville Ranta ja hänen edeltäjänsä Kari Suomalainen poikkeavat pilapiirroksiensa ilmaisutyyleiltään kuin yö ja päivä. Suomalainen oli viivan mestari Rannan ollessa viivajoukon tulkki. Tällainen asetelma esiintyy myös monessa muussa taiteen lajissa kuten esimerkiksi kirjallisuudessa. Kalle Päätalo oli yksinkertaisen tapahtumien moniselitteisen ja monimutkaisen kuvaamisen lyömätön kingi, kun taas Antti Tuuri niukkasanaisen kirjoittamisen prototyyppi, aivan kuin ihailemani Albert Camus, esimerkiksi Rutto romanissaan. En haluasi asua missään nimessä Rutossa kuvatussa afrikkalaisessa kaupungissa. Reidar Säreistöniemi oli Lapin värien ponnekas airut norjalaisen Edvard Munchin taulujen tihkuessa Huuto taulussa kammottavan pelottavaa pohjattomuuden tuskaa. Mennään takaisin Ville Rantaan. Hänen vertaamisensa Kari Suomalaiseen ei tee oikeutta Villelle, sillä Kari Suomalaisen aikaan painetulla lehdellä ja tässä tapauk...
Kommentit
Lähetä kommentti