Presidentti Niinistö kertoi (https://yle.fi/uutiset/3-11283078)
26.3 ”Hyvin koottu
kriisiryhmä kartoittaa ongelmat, hankkii tiedot, kerää julkisen ja yksityisen
osaamisen ja esittää sitten maan hallitukselle tilannekuvaa ja ehdottaa
toimenpiteitä. Ryhmä siis omistautuisi kokonaan koronan käsittelyyn.”
Tunnettua on Marinin kohtelias kieltäytymien nyrkin perustamisesta koronakriisiin. Pääministerin ryhmään (nyrkkiin) kuuluvat mm pääministeri, valtiovarainministeri, kauppa- ja teollisuusministeri, I ja II sosiaali- ja terveysministerit, opetus- ja kulttuuriministerit ja sisäministeri sekä THL:n johtaja professori Mika Salminen ja lukuisia koronan eri näkökulmien asiantuntijoita. Tämän lisäksi Marinin ryhmä kuuntelee herkällä korvalla sairaanhoitopiirien johtotason asiantuntijoita.
Tunnettua on Marinin kohtelias kieltäytymien nyrkin perustamisesta koronakriisiin. Pääministerin ryhmään (nyrkkiin) kuuluvat mm pääministeri, valtiovarainministeri, kauppa- ja teollisuusministeri, I ja II sosiaali- ja terveysministerit, opetus- ja kulttuuriministerit ja sisäministeri sekä THL:n johtaja professori Mika Salminen ja lukuisia koronan eri näkökulmien asiantuntijoita. Tämän lisäksi Marinin ryhmä kuuntelee herkällä korvalla sairaanhoitopiirien johtotason asiantuntijoita.
Ei voida mitenkään järkevin
argumentein jälkikäteen arvioida, olisiko Niinistön nyrkki toiminut
joissakin kohdin Marin ryhmää paremmin. Tiedon saamisessa eri laitosten
kätköistä se olisi ehkä saattanut onnistua Marinia paremmin, mutta
toisaalta esiin ei ole tullut myöskään seikkoja, jotka tekisivät Marinin ryhmän
toiminnasta miltään osin Niinistöä heikommin.
Eräs tekijä on selvästi Marinin eduksi. Se on uuslainsäädännön hyväksikäyttö. Niinistö on sivuraiteilla koronon torjumisen operatiivisesta uuslainsäädännöstä, vaikka hän on ollut oikeusministerinä aiempina vuosia. Marinin tukevampi ote lainsäädäntöön ei johdu henkilöstä vaan instituutiosta. Pääministeri asemansa valtuuksin voi operoida Niinistön nyrkkiä ketterämmin saamaan aikaan uutta lainsäädäntöä koronan levittäytymisen hidastamiseksi ja jopa tukahduttamiseksi. Samasta syystä Marin on kykenevä mobilisoimaan torjunta-aseita koronan murtumakohtiin. Tämä on jo nyt nähty esimerkiksi Uudenmaan eristämisessä ja koulutyön tilapäisestä lakkauttamisesta ja uudelleen käynnistämisestä.
Jos Niinistön nyrkki olisi perustettu ehdotettuna aikaikkunassa, on vaikeaa nähdä sen nettohyötyjen sen nettohyötyjen nousevan voiton puolelle. Melko varmaa on myös, että osa aiheeseen perehtyneistä virkamiehistä olisi kokenut aiheestakin pätevyytensä aliarviointia puhumattakaan, että hallitukseen koronapäätöksentekoon olisi tullut Niinistön nyrkin kautta kallista aikaa vievä byrokratiakoukkaus.
Koronavirus johtaa niin hankalaan ja vielä tuntemattomaan tautiin, ettei ole missään kirkossa kuulutettu, etteikö pitäisi vielä koko ajan karttuvien ja paranevien tietojen perusteella pitäisi tarkastella, miten koronan nujertamishanke uudelleen organisoitaisiin.Tällöin uudessa tilanteessa Niinistön ajatusten kätköistä voi hyvinkin olla tarjolla arvokkaita rakennuspalasia hankkeeseen ja sitä kautta hankeen tulosten parantamiseksi.
On ymmärrettävää ja arvostettavaa, että presidentti haluaa antaa osaamisensa ja sopivaksi katsomansa osan verkostonsa tiedoista Marinin hankkeen käyttöön. Näin lyövät presidentti, pääministeri, hallitus ja virkamiehet ylävitoset. Silloin Suomi porskuttaa eteenpäin ryminällä taudin taltuttamiseksi.
Eräs tekijä on selvästi Marinin eduksi. Se on uuslainsäädännön hyväksikäyttö. Niinistö on sivuraiteilla koronon torjumisen operatiivisesta uuslainsäädännöstä, vaikka hän on ollut oikeusministerinä aiempina vuosia. Marinin tukevampi ote lainsäädäntöön ei johdu henkilöstä vaan instituutiosta. Pääministeri asemansa valtuuksin voi operoida Niinistön nyrkkiä ketterämmin saamaan aikaan uutta lainsäädäntöä koronan levittäytymisen hidastamiseksi ja jopa tukahduttamiseksi. Samasta syystä Marin on kykenevä mobilisoimaan torjunta-aseita koronan murtumakohtiin. Tämä on jo nyt nähty esimerkiksi Uudenmaan eristämisessä ja koulutyön tilapäisestä lakkauttamisesta ja uudelleen käynnistämisestä.
Jos Niinistön nyrkki olisi perustettu ehdotettuna aikaikkunassa, on vaikeaa nähdä sen nettohyötyjen sen nettohyötyjen nousevan voiton puolelle. Melko varmaa on myös, että osa aiheeseen perehtyneistä virkamiehistä olisi kokenut aiheestakin pätevyytensä aliarviointia puhumattakaan, että hallitukseen koronapäätöksentekoon olisi tullut Niinistön nyrkin kautta kallista aikaa vievä byrokratiakoukkaus.
Koronavirus johtaa niin hankalaan ja vielä tuntemattomaan tautiin, ettei ole missään kirkossa kuulutettu, etteikö pitäisi vielä koko ajan karttuvien ja paranevien tietojen perusteella pitäisi tarkastella, miten koronan nujertamishanke uudelleen organisoitaisiin.Tällöin uudessa tilanteessa Niinistön ajatusten kätköistä voi hyvinkin olla tarjolla arvokkaita rakennuspalasia hankkeeseen ja sitä kautta hankeen tulosten parantamiseksi.
On ymmärrettävää ja arvostettavaa, että presidentti haluaa antaa osaamisensa ja sopivaksi katsomansa osan verkostonsa tiedoista Marinin hankkeen käyttöön. Näin lyövät presidentti, pääministeri, hallitus ja virkamiehet ylävitoset. Silloin Suomi porskuttaa eteenpäin ryminällä taudin taltuttamiseksi.
Kommentit
Lähetä kommentti