Eilisessä Ylen
Sannikassa käsiteltiin Suomen koronan tilannetta. HUS:n hallintoylilääkäri Lasse
Lehtonen oli varsin kriittinen ja piti koronan torjuntaa sekavana. Lehtonen kaapi
tuhkaa THL:n asiantuntijoiden päälle antaen ymmärtää heidän tasonsa olevan riittämätön
eteenkin itc:n hyväksikäytössä. Suomen myöhästymistä EU:n suojavarusteiden
yhteistihankinnasta sai Lehtoselta iskuja eikä tilannekuvakaan ole ollut hääppönen.
Hybridistrategia Lehtonen piti vääränä, koska korona pitää tukahduttaa kuten aikoinaan tuberkuloosi. Tähän voidaan todeta, että koko 1950-luvulla kansakoulumme pelkästi, milloin keuhkotauti iskee, setä kuoli, äiti vammautui. Toinen pelon kohde oli lapsihalvaus, joka iski kaveriini lamauttaen keuhkot. Samassa talosta saattoi mennä vuodessa 2-3 haudan lepoon taudin takia. Tätä kohtaloa ei soisi Suomen kansan enää kokevan. Toisaalta Lasse Lehtonen totesi kuitenkin, että Suomi on kokonaisuudessaan hoitanut tähän saakka hyvin ongelmaa. Tämä on jossain määrin ällistyttävä esitetyn sekamelskan takia.
Professori Stenvall Tampereelta kommentoi komentoketjun olevan sekavan ja valtioneuvoston kansliaa olisi pitänyt vahvistaa pääministeriä avustamaan asiantuntijaryhmä ei vaan korokysymyksissä vaan laajemminkin. Tämä on osoittautunut vuosikymmenien mittaan mahdottomaksi sekä poliittisesti että hallitusmuodon säädösten takia.
Virheistä pitää oppia painotti Sannikan istunto. Koko suojavaruspuute, johtuu ennen kaikkea Valtion hankintakeskuksen lakkauttamisesta 1990-luvulla ja korvaamista Hansel Oy:llä kokoomuksen läpiajamina. Samassa rytäkässä meni lääkintöhallitus, jonka tehtävänä oli nimenomaa toimia johtoelimenä ja varusteiden riittävyyden takaajana epidemiatilanteissa. Sipilän hallitus puolestaan leikkasi muutama sata miljoona THL:n resursseista. Ministeriöiden välisen yhteistyön radikaalia tehostamista ei voi parantaa kuin muuttamalla valtioneuvostoa koskevilla säädösmuutoksilla, mikä on yhtä vaikeaa, kuin lapioida tunneli Viroon. Siitä vaan oppimaan.
Hybridistrategia Lehtonen piti vääränä, koska korona pitää tukahduttaa kuten aikoinaan tuberkuloosi. Tähän voidaan todeta, että koko 1950-luvulla kansakoulumme pelkästi, milloin keuhkotauti iskee, setä kuoli, äiti vammautui. Toinen pelon kohde oli lapsihalvaus, joka iski kaveriini lamauttaen keuhkot. Samassa talosta saattoi mennä vuodessa 2-3 haudan lepoon taudin takia. Tätä kohtaloa ei soisi Suomen kansan enää kokevan. Toisaalta Lasse Lehtonen totesi kuitenkin, että Suomi on kokonaisuudessaan hoitanut tähän saakka hyvin ongelmaa. Tämä on jossain määrin ällistyttävä esitetyn sekamelskan takia.
Professori Stenvall Tampereelta kommentoi komentoketjun olevan sekavan ja valtioneuvoston kansliaa olisi pitänyt vahvistaa pääministeriä avustamaan asiantuntijaryhmä ei vaan korokysymyksissä vaan laajemminkin. Tämä on osoittautunut vuosikymmenien mittaan mahdottomaksi sekä poliittisesti että hallitusmuodon säädösten takia.
Virheistä pitää oppia painotti Sannikan istunto. Koko suojavaruspuute, johtuu ennen kaikkea Valtion hankintakeskuksen lakkauttamisesta 1990-luvulla ja korvaamista Hansel Oy:llä kokoomuksen läpiajamina. Samassa rytäkässä meni lääkintöhallitus, jonka tehtävänä oli nimenomaa toimia johtoelimenä ja varusteiden riittävyyden takaajana epidemiatilanteissa. Sipilän hallitus puolestaan leikkasi muutama sata miljoona THL:n resursseista. Ministeriöiden välisen yhteistyön radikaalia tehostamista ei voi parantaa kuin muuttamalla valtioneuvostoa koskevilla säädösmuutoksilla, mikä on yhtä vaikeaa, kuin lapioida tunneli Viroon. Siitä vaan oppimaan.
Kommentit
Lähetä kommentti