Siirry pääsisältöön


2645. Teillä on kellot, meillä on aika


Keskusta panee toivonsa hiilineuralisuuteen pääsemisessä kaasun käyttämisen lisääntymiseen polttonesteen sijasta ja sähköautojen runsastumiseen ilman porkkanaa autoilijalle. Turvepelloista ja turpeen polttamisesta keskusta on hiljaa.

Sähköautojen suuri runsastuminen maamme olosuhteissa on utopiaa sähkön jakeluverkkojen olemattomuuden takia. Harva uskaltaisi lähteä Lapin pitkille pakkastaipaleilla sähkön varassa ajelemaan. Pakkanen piru akuille.

Lapissa ja Pohjois-Pohjanmaalla asuvilla on tarpeeksi kokemuksia sähköautoista. Ennen yksi keino oli akun tuominen yön ajaksi sisätiloihin lämpenemän ennen käynnistämistä. Lähes tonnin painavat akut pysyvät paikoillaan kuin tatit. Toinen hyvä metodi pakkaskäynnistämiseen oli laskea jäähdytys neste pois astiaan ja korvata se käynnistämisen ajaksi kiehuvalla vedellä, jolloin kiehuva vesi pois valuessaan  lämmittää moottorin käynnistämiskelpoiseksi. Auta armias, jos vesi ei tulisikaan pois alahanasta, vaan se jäätyisi tulpaksi ennen alahanaa jäisen moottorin läpi kulkiessaan. Auto oli silloin tavalla tai toisella saatava käyntiin ennen moottorin veden kiertojärjestelmän jäätymistä umpi jäähän. Pahimmassa tapauksessa moottorin runko halkeaisi.

Sähköauton moottorin rakenteellinen ongelma on, ettei se lämmitä auton sisätiloja niin, kuin polttomoottori, joka energiasta 70 prosenttia muuttuu lämmöksi. Tietenkin sisätilan lämpö voidaan turvata akkujen sähköllä, mutta hyöty suhde laskee.

Kaupunki- ja lähiajossa sähköauto on oiva ratkaisu, mutta jo nyt kokemukset osoittavat, kuinka hankalaa ja riitaisata taloyhtiön sähköautojen latauspisteiden hankkiminen voi olla. Yhtenä teknisenä edellytyksenä on 25 ampeerin sähkövirta. Se vaati 3 x 32 sulakkeita.


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

3803. HS:n pilapiirros eilen ja nyt

Ehkä jotkut ovat havainneet, kuinka HS:n nykyinen pilapiirtäjä Ville Ranta ja hänen edeltäjänsä Kari Suomalainen poikkeavat  pilapiirroksiensa  ilmaisutyyleiltään kuin yö ja päivä. Suomalainen oli viivan mestari Rannan ollessa viivajoukon tulkki. Tällainen asetelma esiintyy myös monessa muussa taiteen lajissa kuten esimerkiksi kirjallisuudessa. Kalle Päätalo oli yksinkertaisen tapahtumien moniselitteisen ja monimutkaisen kuvaamisen lyömätön kingi, kun taas Antti Tuuri niukkasanaisen kirjoittamisen prototyyppi, aivan kuin ihailemani Albert Camus, esimerkiksi Rutto romanissaan. En haluasi asua missään nimessä Rutossa kuvatussa afrikkalaisessa kaupungissa.  Reidar Säreistöniemi oli Lapin värien ponnekas airut norjalaisen Edvard Munchin taulujen tihkuessa Huuto taulussa kammottavan pelottavaa pohjattomuuden tuskaa. Mennään takaisin Ville Rantaan. Hänen vertaamisensa Kari Suomalaiseen ei tee oikeutta Villelle, sillä Kari Suomalaisen aikaan painetulla lehdellä ja tässä tapauk...

3783. Mitä jos Halla-ahon loogisuus ja Marinin verbaalinen johdonmukaisuus olisivat samassa päässä

Taannoisessa  TV 1:n Halla-ahon kuntavaali tentissä itse kukin mukaan lukien haastattelijat, saattoivat kokea tulleensa henkisesti mukiloiduksi. Tämä ei tarkoita perusuomalaisuuttaa aatteena, vaan Halla-ahon  ilmeettömän loogista ja purevaa argumentaatiota. Logiikalla piirretyn vastauksen ollessa häijy, haastattelija joutuu miettimään, jatkaako hän istuntoa lisäkysymyksellä aiheesta, vaan vaihtaako uuteen teemaan. Se murentaa vetäjien itsetuntoa. Uusi teema voi päätyä samankaltaiseen logiikka jargoniin, mutta voi päätyä myös Halla-ahon muita kirvelevän etulyöntiaseman kasvamiseen. Haastattelijan tentatessa, miten pitäisi menetellä kuntien ylimitoitettujen korona tukien kanssa.    Halla-aho vastasi, että nyt hallituksella kelpaa, kun hallitus lahjoo kuntalaisia heidän omilla rahoillaan. Se mitä Halla-aho sanoi maahanmuutosta, oli varmaakin monilla toistoilla hioutunut syvälle miehen päähän. Maahanmuuton juoni lähti tarinasta, että maahanmuutto on hyvä asia, kunhan saa...

3779. Ylen Jälkiviisaat iski Virkkuseen

Ylen Jälkiviisaat iski Saarikiven johdolla suoraan Suomen uuden komisario Virkkusen hänen kaikkiin oppimattomuutensa kohtiin, johon Perho virkkoi, ettei ole yhtä kohtaa vaan on tietämättömyyden saaristo, aivan kuin vankileirein saaristo. Kolmas tuntemattomaksi jäänyt jäsen väitti kiven kovaa, ettei ole kun Turun saaristo, koska muut saaret lantaan maapuolustusstrategisten syiden takia maan tasalle, myös Ahvenanmaa. Näin on presidentti linjannut hiljattain. Saarikivi oli erityisen halukas tuomaan T-Fordeja rapakon takaa tukemaan Virkkusen Suomen kiertuetta, koska näin kansalle luotaisiin kuva Virkkusen kärsivällisyydestä ja havainnollistettaisiin hänen kykynsä hahmottaa, mikä on traktori ja mikä panssarivaunu. Tässä viriäisi myös hänen teknologian osaamisensa taso, koska sadan metrin päästä opetettaisiin erottamaan, mikä on heinäseiväs ja mikä niittokone. Kolmas nainen oli hyvin huolissaan, jos Virkkunen väen väkisin haluasi matkusta Petsamon nikkeli kaivoksille, sillä olivathan ne alun...

Yhteydenottolomake

Nimi

Sähköposti *

Ilmoitus *