Keskusta panee toivonsa hiilineuralisuuteen pääsemisessä kaasun käyttämisen lisääntymiseen polttonesteen sijasta ja sähköautojen runsastumiseen ilman porkkanaa autoilijalle. Turvepelloista ja turpeen polttamisesta keskusta on hiljaa.
Sähköautojen suuri runsastuminen maamme olosuhteissa on utopiaa sähkön jakeluverkkojen olemattomuuden takia. Harva uskaltaisi lähteä Lapin pitkille pakkastaipaleilla sähkön varassa ajelemaan. Pakkanen piru akuille.
Lapissa ja Pohjois-Pohjanmaalla asuvilla on tarpeeksi kokemuksia sähköautoista. Ennen yksi keino oli akun tuominen yön ajaksi sisätiloihin lämpenemän ennen käynnistämistä. Lähes tonnin painavat akut pysyvät paikoillaan kuin tatit. Toinen hyvä metodi pakkaskäynnistämiseen oli laskea jäähdytys neste pois astiaan ja korvata se käynnistämisen ajaksi kiehuvalla vedellä, jolloin kiehuva vesi pois valuessaan lämmittää moottorin käynnistämiskelpoiseksi. Auta armias, jos vesi ei tulisikaan pois alahanasta, vaan se jäätyisi tulpaksi ennen alahanaa jäisen moottorin läpi kulkiessaan. Auto oli silloin tavalla tai toisella saatava käyntiin ennen moottorin veden kiertojärjestelmän jäätymistä umpi jäähän. Pahimmassa tapauksessa moottorin runko halkeaisi.
Sähköauton moottorin rakenteellinen ongelma on, ettei se
lämmitä auton sisätiloja niin, kuin polttomoottori, joka energiasta 70
prosenttia muuttuu lämmöksi. Tietenkin sisätilan lämpö voidaan turvata akkujen sähköllä, mutta hyöty suhde laskee.
Kaupunki- ja lähiajossa sähköauto on oiva ratkaisu, mutta jo
nyt kokemukset osoittavat, kuinka hankalaa ja riitaisata taloyhtiön sähköautojen
latauspisteiden hankkiminen voi olla. Yhtenä teknisenä edellytyksenä on 25
ampeerin sähkövirta. Se vaati 3 x 32 sulakkeita.
Kommentit
Lähetä kommentti