EU:n tulevailmastostrategia edellyttää jäsenmailtaan hiilidioksidin
tuntuvaa alas ajoa noin kymmenessä vuodessa. Suomessa keskeinen huoli on, miten
päästä auto- ja meriliikenteessä hiilen alas ajoon. Autoilussa odotukset
kohdistuvat nykyisen kaltaisten polttomoottorien korvaamiseen sähkökäyttöisiin.
Ongelman vaikeutta kuvaa, että polttomoottorin logistien periaate on yli
satavuotta vanha ilman, että niihin olisi saatu ratkaisu polttoenergian täysi
määräiseen hyväksikäyttöön. 70 prosenttia siitä muuttuu lämpöenergiaksi. Hyötysuhde
on surkea mutta, kun sen käyttö ensimmäisenä runsastui Yhdysvalloissa noin 100
vuotta siten, polttoaineen kulutus oli sivuseikka. Yhtäjaksoiseen pyörimiseen
perustuvaa wankelmoottoria ei saatu kehitettyä taloudellisesti riittävään
kannattavaksi. Suuri kierrosnopeus pyrki tärisyttämään koko moottoritilaa.
Sähköautoista nyt puhuminen autoilun saastuttamisen ratkaisijana, on vähän
liioiteltua. Vaadittavaa akkuenergian riittävyyttä ilman vähän väliä tapahtuvaa
latausta ei ole ratkaistu, vaan pitää turvautua tiheä verkkoiseen lataus järjestelmään,
jossa latausaika on kymmeniä minuutteja. Toinen ongelma saattaa Lapin 35 asteen
pakkasessa lataaminen ja jääkylmillä akuilla ajamien. Koska nämä ongelmat
koskevat vain 10 prosenttia käyttäjistä, ne on helppo sivuuttaa. Se saattaa
olla ainut käyttökelpoien ratkaisu tässä vaiheessa. Oma lukunsa on taloyhtiöt. Autottomille asukkaille on kohtuutonta toimia maksumiehinä latausverkoston rakentamiselle ja vähintään 25 amperin sähköverkoston kunnossa pitäjinä
Kommentit
Lähetä kommentti