Kansanedustajat ovat meidän kaikkien edunajajia ja velvoitteiden asettajia Arkadian mäellä. Tavallinen kansalainen voi esimerkiksi televisiosta katsoa tai menemällä paikan päälle seuraamaan heidän puheitaan. Tällainen seuranta antaa katsojalle mahdollisuuden arvioida yhdestä näkökulmasta kansanedustajaa. Harvoin tai ei juuri koskaan puheenvuoroja käyttävät kansanedustajat jäävät tällaisesta huomiosta pimentoon. Tästä ei saa missään nimessä vetää johtopäätöstä heidän kyvystään toimia äänestäjäkuntansa edusnaisena tai - miehenä. Jotain katsojaa ärsyttävä tyyppi saattaa ärsyyntyneen mielestä jatkuvasti puuta heinää, mutta puhujan kannattajat voiva pitää räksyttäjää loistotyyppinä.
Valiokunnat ovat areena, jossa
suuret ratkaisut valmistellaan päätettäviksi. Niissä työn laatua ei pääse ulkopuolinen
tarkkailemaan. Siellä täysistunnon hiljainen voi olla valiokunnan kunkku. Tällaiset
säännöt ja käyttäytymismallit ovat universaaleja eli ne pätevät kaikkiin työyksikköihin
Niille kansaedustajille, jotka
ovat tiiviissä vuorovaikutussuhteessa korkeisiin virkamiehiin, pitäisi saada tämän
tyyppiseen vuorovaikutukseen jonkinlaiset raamit. Onneksi virkamiestä näissä
tapauksissa turvaa virkamieslaki, jonka suojin virkamies toimii
virkavastuullaan. Mutta sitten tulee se stop. Lounaalla käynti harvakseen on
ok. Sekin on ok, jos kansanedustaja
haluaa saada tietää, missä vaiheessa jonkin lain valmistelua on. Mutta sen
jälkeen aukiolevien yksityiskohtien tiedusteluun päistäisi tulla seismerkki ja
virkamiehen tulisi kääntää sivistyneesti keskustelu yleisemmälle tasolle. Vaikka
kansaedustajalla on laaja oikeus saada tietoonsa asiakirjoja, niin virkamiesten
tärkeän asian valmistelun luonnoksia ei tulisi antaa kansaedustajille. Sellainen
tilanne oli ikävä, kun samalta paikkakunnalta virkamiehen kanssa kotoisin olevaedustaja
tulee vaatiman, että heidän alueeltaan ei saa lakkauttaa erästä hallintopiiriä.
Ikävä kyllä virkamies voi jäädä
loppu iäkseen istumaan lakikirja pinonsa taakse, jos hän aina turvautuu tiedon
antamisessaan virkamieslakiin tai muihin säädöksiin. Ikävissä tilanteissa
virkamiestä auttaa, jos hän hallitse kokonaisvaltaisesti tilanteen ja hänellä
on kykyä sanoittaa tietopyynnön moniulotteisesti ja heuristisesti.
PS Täytyy muistaa, että arjen virkakoneisto
pyörii 95 prosenttisesti niin, kuin kananedustajia ja ministerietä ei olisi olemaansakaan.
Se on hyvän julkikoneiston tunnusmerkki.
Kommentit
Lähetä kommentti