Vaikeat, kompleksiset, monipolviset, monitahoiset ja monivaiheiset
sekä tieto- ja kommunikaatiointensiiviset reformit ovat täynnä yllätyksiä.
Yhtäältä hanke voi jo alkuvaiheessa törmätä työn
kokonaisuuden kannalta toisarvoisiin faktoihin ja näkemyseroihin, jotka
kokonaisuudessaan ovat merkityksettömiä, mutta joita sillä hetkellä yksi osapuoli
pitää ylipääsemättöminä. Toinen osapuoli voi vaatia markkinaosuuden tai asiakaskunnan
selvittämistä, vaikkei niitä tässä vaiheessa pikkutarkasti tarvitakaan. Kolmas
osapuoli voi pikkuhiljaa kadottaa mielenkiintoaan koko hankkeeseen
keskittymiseen tai tämä osapuoli laiminlyö pysyvästi hanketta, mikä saattaa
horjuttaa projektin uskottavuutta. Tällöin valtasuhteet voivat myös muuttua tai
syntyä pienimuotisia uusia valtasuhdetyhjiötä.
Tällöin työ ajelehtii tai joku ottaa vallan. Myöhemmin jokin
osapuoli luulee tulleensa niin vahvaksi, että alkaa määräillä koko hanketta. Tällöin
jossain vaiheessa jonkin pienen kriisin yhteydessä vallan ottajan ja ylimmän
johdon mielipiteet joutuvat törmäyskurssille, jolloin toimivaltainen ylin johto
joutuu puutumaan räikyvästi tilanteeseen.
Kaiken yllä esitetyn lisäksi joku intressiryhmän edustaja saattaa
yllättäen vastusta hanketta keinotekoisin perustein, joita hän sävyttää vaihtelevin
näkökulmin ja lausunnoin.
Tällöin kyse voi olla tämä edustajan taustaryhmän
julkilausumattomasta päämäärästä ajaa tietty ratkaisu läpi hinnalla millä
hyvänsä. Pahimmassa tapauksessa kyse voi olla henkilökohtaisesta
välienselvittelystä.
Kommentit
Lähetä kommentti