Norjalaisessa tv-dokumentissa käsiteltiin alastomasti
kirjailijan markkinointia ja pääsemistä julkisuuteen. Kirjailija, kriitikko,
Arne Berggreen totesi, että vasta nyt kustannusala on ominut 1980-luvun
musiikin markkinointimenetelmiä. Esillä olo tv:ssä ja stailatut kuvat lehtien
palstoilla myyvät. Pitää päästä kaiken maailman kirjapäiville ja lukemaan lukijoilleen kirjojaan. Skarppina
pitää olla joka hetki. Täytyy selittää kirjan juonissa sellaista, josta itse ei
tiedä mitään.
Kirjakriitikot pohtivat kirjan yhteiskunnallista merkitystä,
vaikka kirjailija on vain astunut omaan mielikuvitus maalimaansa ja
kirjoittanut ajatusvirran mukana. Kun hän astuu ulos kammiostaan, hän on
mattimeikäläinen. Arne Berggren nauraa.
Monet kirjailijat panostavat mediassa esiintymisissään
esikoisensa jälkeisiin ensimmäisiin vuosiin. Vaarana tällöin on mediakysynnän
lopahtaminen. Useimmat esikoiskirja heitetään kauppoihin ja ovat siellä
odottamassaseuraavasa esikoipolvea.
Tiger Garte riisui markkinainnostuksessaan itsenä alasti
Dagbladetin stailattavaksi kansikuvaan, kaduttaa.
Amerikkalainen Bret Eeaston Ellis oli jo toista maata. Hän
inhoaa kirjamessuja. Mies ihmettelee
miten, hän kaksi kymppinen kaveri aikoinaan, on voinut kriitikoiden mielestä
kirjoittaa niin syvällistä kun American Psyko. Ihmiset tulevat kyselemään jokin kotauksen tarkemaa merkitystä. Ei hän
tiedä.
Kommentit
Lähetä kommentti