Aamun TV:ssa kansanedustaja Kiljunen sanojensa mukaan on laatinut 1000 sivuisen oppaan kaikille Suomen kaltaisille maille, miten vältytään liittymästä Natoon, vaikka raateleva karhu on ärjynyt 1200 kilometriä pitkällä rajalla jo vuosituhansia. Muutoin keskustelu oli somaa, sillä kansanedustajat Kimmo Kiljunen, Sofia Viitanen ja Joonas Könttä olivat suuren luokan aseista riisujia, kun olivat toimineet "Aseet kaivooon" liiton asiamiehinä. Kiljunen oli niin tohkeissaan, ettei luovuttanut tutkimustaan käsistään Viitaselle, vaikka tämä oli käsi ojossa sitä vaatinut. Viitanen oli tästä sen verran suuttunut, että oli lähtemässä soittamaan Benille. Tähän Könttä oli virnuillut, että Ben kuuluu väärään puolueeseen. Tähän Viitanen, että sama se, sillä Benillä ajatukset eivät ruuhkaudu. Viitanen vilkaisi Könttään ja laukaisi, että Kepu on kuhnaillut uunin pankoilla 80 vuotta ja pantannut oma nato kantaansa niin, että se painunut linttaan eikä seuraavassa sodassa linttaan astuvilla kengillä tee mitään, sillä päivämarssit ovat laajoja kuin Limingan lakeudet. Kiljunen tämän kuultuaan hieroi sököpelissä nyrjähtänyttä nilkkaansa, mihin Könttä oli käskenyt Kiljusta hakemaan neuvoa Aholta. Siihen tuli Viitaselta nopea vastaus. Aho ei jouda tekemään muuta kuin pitämään kirjaa Nuijamaalla, kuinka monta vaunua Sperpankin dollareita siitä menee ohi Luxemburgin salattavaksi. Ei sinne mene junaraiteita, tiesi Könttä. On mennyt jo viisi viikkoa, kun Putin rakensi radan, virkkoi Viitanen.
Ehkä jotkut ovat havainneet, kuinka HS:n nykyinen pilapiirtäjä Ville Ranta ja hänen edeltäjänsä Kari Suomalainen poikkeavat pilapiirroksiensa ilmaisutyyleiltään kuin yö ja päivä. Suomalainen oli viivan mestari Rannan ollessa viivajoukon tulkki. Tällainen asetelma esiintyy myös monessa muussa taiteen lajissa kuten esimerkiksi kirjallisuudessa. Kalle Päätalo oli yksinkertaisen tapahtumien moniselitteisen ja monimutkaisen kuvaamisen lyömätön kingi, kun taas Antti Tuuri niukkasanaisen kirjoittamisen prototyyppi, aivan kuin ihailemani Albert Camus, esimerkiksi Rutto romanissaan. En haluasi asua missään nimessä Rutossa kuvatussa afrikkalaisessa kaupungissa. Reidar Säreistöniemi oli Lapin värien ponnekas airut norjalaisen Edvard Munchin taulujen tihkuessa Huuto taulussa kammottavan pelottavaa pohjattomuuden tuskaa. Mennään takaisin Ville Rantaan. Hänen vertaamisensa Kari Suomalaiseen ei tee oikeutta Villelle, sillä Kari Suomalaisen aikaan painetulla lehdellä ja tässä tapauk...
Kommentit
Lähetä kommentti