Keväällä 1938 Hitler hyökkäsi Itävaltaan propaganda filmien ja kuvien kuitenkin osoittaessa maahantunkeutujat vapauttajina. Niinpä maailma oli epätietoinen, miten suhtauta katalaan operaatioon. Kesä ja aika vuoden 1940 alkuun Eurooppa eli onnen huumassa ja ihmiset olivat liikkeellä kevyellä jalalla. Olut maistui ja rantaelämä kutsui ihanuuksiin. Samaan aikaan Hitler takoi Stalin suojassa lentokoneita hullun miehen tappotahdilla niin, että alasin punoitti. Syksy ja alku talvi 1940 olivat tavanomaisia, vaikka Britannian johto luimisteli kokoushuoneissaan toisiaan vilkuillen. Pääministeri Champerlainin mentaliteetti oli hioutunut liukkaaksi kuin mateen nahka. Hänen mukaansa Englanti saa elää Atlanin valtameren sylissä ja kanaalin suojassa sekä kirotun Itämeren vartioimana kuin kuninkaallinen sylikoira maailman tappiin. Palamisteni Churchill oli toista maata kuin Jukolan Jussi Ahon veljeskatraassa, pahasuinen ja sinnikäs. Niinpä hänen suunsa ei loksahtanutkaan auki Hitlerin hyökättyä mahdottomien Ardennien yli Ranskaan niin, että Pariisin hahmo Eiffel-torni näkyi parin viikon päästä taivaanrannassa kuin lumoava seireenien kutsu. Se mitä seuravana tapahtui, tapahtuu nyt Valko-Venäjällä 65 kilometrin pituisena hyökkäys kolonnana sen vyöryessä Ukrainaa kohti. Hitlerin kolonna oli yllätys ja tapahtui metsän suojassa, Putinin konna on kuin kaukaa erottuva rukoisnauha, jonka voimaa perustuu väärään uskoon ja hartaaseen toivoon.
Ehkä jotkut ovat havainneet, kuinka HS:n nykyinen pilapiirtäjä Ville Ranta ja hänen edeltäjänsä Kari Suomalainen poikkeavat pilapiirroksiensa ilmaisutyyleiltään kuin yö ja päivä. Suomalainen oli viivan mestari Rannan ollessa viivajoukon tulkki. Tällainen asetelma esiintyy myös monessa muussa taiteen lajissa kuten esimerkiksi kirjallisuudessa. Kalle Päätalo oli yksinkertaisen tapahtumien moniselitteisen ja monimutkaisen kuvaamisen lyömätön kingi, kun taas Antti Tuuri niukkasanaisen kirjoittamisen prototyyppi, aivan kuin ihailemani Albert Camus, esimerkiksi Rutto romanissaan. En haluasi asua missään nimessä Rutossa kuvatussa afrikkalaisessa kaupungissa. Reidar Säreistöniemi oli Lapin värien ponnekas airut norjalaisen Edvard Munchin taulujen tihkuessa Huuto taulussa kammottavan pelottavaa pohjattomuuden tuskaa. Mennään takaisin Ville Rantaan. Hänen vertaamisensa Kari Suomalaiseen ei tee oikeutta Villelle, sillä Kari Suomalaisen aikaan painetulla lehdellä ja tässä tapauk...
Kommentit
Lähetä kommentti