Siirry pääsisältöön


2825. Sähköautojen haittoja

HS:n merkintöjä osiossa toimittaja Jaana Savolainen esitteli nykyaikaisen henkilöauton ajamisen nautittavuutta. Lämmitettävä ohjauspyörä tuntuu kylmässä autossa miellyttävältä. Se on totta. Uusissa autoissa onkin paljon uutta ajamista helpottava ja turvallisuutta lisäävä tekniikkaa.

Suomessa on meneillään sähköautojen kova yleistymispuuska. Sähköautoon liittyy kuitenkin monta ratkaisua vaativaa ongelmaa. Jätän tästä pois, miten sähköautoa kohdellaan taloyhtiössä. Minua on kiinnostanut, miten ajaminen Vantaalta  Lapin pakkasessa sähköautolla onnistuu. Missä sijaitsevat latauspisteet ja kauanko lataus kestää? Polttomoottoriautoissa 70 prosenttia energiasta muuttuu hukkalämmöksi, josta vain osa tarvitaan sisälämmitykseen, joten lämmön saamisesta ajo mukavuus ei ole kiinni. En tiedä, miten tämä on ratkaistu sähköautoissa. Todennäköisesti niin, että autossa on lämmitykseen sähköllä käyvä generaattori, joka lämmittää autoa, kuin keskuslämmitys taloa. Joka tapauksessa Lapin teillä sisätilan lämmittämiseen kuluu kovissa pakkasissa rutkasti energiaa. Mistä tämä otetaan? Tiedetään myös, että akku latautuu pakkasella huomattavasti tehottomammin, kuin vaikkapa nolla asteessa säässä. Akut painavat melkoisesti, normi akku noin 15 kg. Sähköauton akkukuorma voi painaa reilusti yli 100 kg, mikä estää myös tuomasta akkuja yöksi lämmitettyyn tilaan. Vaaditaan lämmin auto talli. Tuntuu turhauttavalta vetää yli sadan kilon akkukuormaa turhaan, mutta pakon sanelemana.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

3803. HS:n pilapiirros eilen ja nyt

Ehkä jotkut ovat havainneet, kuinka HS:n nykyinen pilapiirtäjä Ville Ranta ja hänen edeltäjänsä Kari Suomalainen poikkeavat  pilapiirroksiensa  ilmaisutyyleiltään kuin yö ja päivä. Suomalainen oli viivan mestari Rannan ollessa viivajoukon tulkki. Tällainen asetelma esiintyy myös monessa muussa taiteen lajissa kuten esimerkiksi kirjallisuudessa. Kalle Päätalo oli yksinkertaisen tapahtumien moniselitteisen ja monimutkaisen kuvaamisen lyömätön kingi, kun taas Antti Tuuri niukkasanaisen kirjoittamisen prototyyppi, aivan kuin ihailemani Albert Camus, esimerkiksi Rutto romanissaan. En haluasi asua missään nimessä Rutossa kuvatussa afrikkalaisessa kaupungissa.  Reidar Säreistöniemi oli Lapin värien ponnekas airut norjalaisen Edvard Munchin taulujen tihkuessa Huuto taulussa kammottavan pelottavaa pohjattomuuden tuskaa. Mennään takaisin Ville Rantaan. Hänen vertaamisensa Kari Suomalaiseen ei tee oikeutta Villelle, sillä Kari Suomalaisen aikaan painetulla lehdellä ja tässä tapauk...

3856. Ylen Jälkiviisaat ei meuhkannut, vaan oli Karvalan kynsien alla

Jälkiviisaat yritti olla reteellä ja laaja-alaisella päällä päättäen käsitellä koko Homo Companyin. Nato teemasta keskustellessa Janne Saarikivi nypi harvennutta kaljun alkuaan ja partaansa aivan kuin vertaillen, ovatko karvat kummassakin vielä saman harmaan sävyisä. Olihan ne, minkä teet. Jos Reetta Karvala ei olisi ollut tomera, Saarikivi olisi pitänyt meneillä olevaa aikaa outona monella tapaa. -Vasemmisto hallitus vie maamme Natoon ja joutuu tavalla tai toisella hoitamaan sairaanhoitajien lakon, totesi Saarikivi. Tämä jälkeen aina, kun Saarikivi yritti avata uuden keskustelun aiheen, Karvala torppasi se suoraryhtisenä. -Naton mennään, se on selvä, sanoi Karvala. Saarikivi venytteli pitkiä käsivarsiaan eteen ja taakse osoittaen näin, missä päin ovat imperfekti, preesens ja futuuri. Hän aloitti kuitenkin futuurista. Hän ajatteli näin. -Emme tiedä millaisia riskejä otamme mennessämme sotilasliittoon. -Yhtenä kauniina päivänä pataljoonan verran poikiamme komennetaan Kongoon, töräytti S...

3779. Ylen Jälkiviisaat iski Virkkuseen

Ylen Jälkiviisaat iski Saarikiven johdolla suoraan Suomen uuden komisario Virkkusen hänen kaikkiin oppimattomuutensa kohtiin, johon Perho virkkoi, ettei ole yhtä kohtaa vaan on tietämättömyyden saaristo, aivan kuin vankileirein saaristo. Kolmas tuntemattomaksi jäänyt jäsen väitti kiven kovaa, ettei ole kun Turun saaristo, koska muut saaret lantaan maapuolustusstrategisten syiden takia maan tasalle, myös Ahvenanmaa. Näin on presidentti linjannut hiljattain. Saarikivi oli erityisen halukas tuomaan T-Fordeja rapakon takaa tukemaan Virkkusen Suomen kiertuetta, koska näin kansalle luotaisiin kuva Virkkusen kärsivällisyydestä ja havainnollistettaisiin hänen kykynsä hahmottaa, mikä on traktori ja mikä panssarivaunu. Tässä viriäisi myös hänen teknologian osaamisensa taso, koska sadan metrin päästä opetettaisiin erottamaan, mikä on heinäseiväs ja mikä niittokone. Kolmas nainen oli hyvin huolissaan, jos Virkkunen väen väkisin haluasi matkusta Petsamon nikkeli kaivoksille, sillä olivathan ne alun...

Yhteydenottolomake

Nimi

Sähköposti *

Ilmoitus *