HS:n merkintöjä osiossa toimittaja Jaana Savolainen esitteli nykyaikaisen henkilöauton ajamisen nautittavuutta. Lämmitettävä ohjauspyörä tuntuu kylmässä autossa miellyttävältä. Se on totta. Uusissa autoissa onkin paljon uutta ajamista helpottava ja turvallisuutta lisäävä tekniikkaa.
Suomessa on meneillään sähköautojen kova yleistymispuuska. Sähköautoon liittyy kuitenkin monta ratkaisua vaativaa ongelmaa. Jätän tästä pois, miten sähköautoa kohdellaan taloyhtiössä. Minua on kiinnostanut, miten ajaminen Vantaalta Lapin pakkasessa sähköautolla onnistuu. Missä sijaitsevat latauspisteet ja kauanko lataus kestää? Polttomoottoriautoissa 70 prosenttia energiasta muuttuu hukkalämmöksi, josta vain osa tarvitaan sisälämmitykseen, joten lämmön saamisesta ajo mukavuus ei ole kiinni. En tiedä, miten tämä on ratkaistu sähköautoissa. Todennäköisesti niin, että autossa on lämmitykseen sähköllä käyvä generaattori, joka lämmittää autoa, kuin keskuslämmitys taloa. Joka tapauksessa Lapin teillä sisätilan lämmittämiseen kuluu kovissa pakkasissa rutkasti energiaa. Mistä tämä otetaan? Tiedetään myös, että akku latautuu pakkasella huomattavasti tehottomammin, kuin vaikkapa nolla asteessa säässä. Akut painavat melkoisesti, normi akku noin 15 kg. Sähköauton akkukuorma voi painaa reilusti yli 100 kg, mikä estää myös tuomasta akkuja yöksi lämmitettyyn tilaan. Vaaditaan lämmin auto talli. Tuntuu turhauttavalta vetää yli sadan kilon akkukuormaa turhaan, mutta pakon sanelemana.
Kommentit
Lähetä kommentti