Nyt meille on valmistumassa F-35 lentokoneita 64 kappaletta. Suomalaisten laatimassa virallisessa esitteessä olleiden kriteerien mukaan kone on meille superhyvä. Erikoiseksi sen tekee sensorijärjestelmä, joka pystyy antamaan monipuolisia reaaliajan tietoja ja välittämään ne laajalle kumppanuus osapuolille ja aselajijärjestelmille. Ai kuinka on hyvä.
Konetta
voidaan arvioida myös normaalin tuotearvioinnin perusteella.
Relevanttuis eli meidän tarpeisiimme sopivuus on korkeaa luokkaa, koska koneen valmistamisessa otetaan nimenomaan huomioon tarpeemme. Teknisestä laadusta on ristiriitaisia tieoja, eli tähän lievä miinus. Motorinen suorituskyky takaisin syöttöjärjestelmineen ja häiveominaisuuksineen tekevät koneesta laadukkaan. Huippunopeus noin 2000 km/h on riittävän hyvä, tosin huipulla polttoainetta kuluu rutkasti. Toimintavarmuudesta on heikosti saatavilla tietoja. Siitä tulee lievää minusta. Toimintakustannukset ovat suuret, mutta ovatko ne suuret verrokkeihin nähden, ei tiedetä tarkasti. Työtilan ergonomian täytyy olla hyvä, koska oli hulluutta jättää se heikoiksi. Hyvä ergonomia voi pelastaa lentäjän ja koneen sekä pitkällä aikaväillä se lisää lentolaivueen tuloksellisuutta. Kuukausittaisesta huoltotarpeesta ei ole tietoa. Pidemmän aikavälin huollot näyttävät vaativan paljon resursseja. Koneiden sälytystilat on varmaan jo ratkaistu. Samassa yhteydessä on tehty strategisia päätöksiä koneiden sijoittelusta.
Kommentit
Lähetä kommentti