Sähköautoilu ei etene ilman sosiaalipoliittisten rajoitteiden riittävä huomioon ottamista. Tuntuu kornilta taas kerran todeta maamme olevan maaseudun harvaan asuttu vanhojen, mutta toimintakykyisten ihmisten maa. Monet tällaisista ihmistä asuvat haja-asutusalueiden Köyhänperillä (sijaitsee Haapajärvellä). Kylätiet saadaan nipin napin aurattua ajo kuntoon talvisin. Ainut kulkuneuvo 20-30 kilometrin päässä omalta asunnolta kirkonkylälle on oma auto tai hevoskyyti. Muutamille on onneksi järjestetty Kela-taksi. Esimerkiksi Kainuun seudulla talvella voi olla 30 asteen pakkanen.
Monessa vanhassa mökki asutuksessa ei ole 3x25 ampeerin sähköä. (Tässä mökkiasustus
tarkoitta vanhusparin asumista sotien jälkeen rakennetuissa pienissä
keittiön ja makuuhuoneen käsittävässä talossa). Tilastokeskuksen tietojen mukaan
kuvatun tyyppisiä asutusmuotoja on satoja tuhansia.
Jos sähköautoilua markkinoidaan, kuin entinen puhemies neitoa kännäävälle sulhaselle, hukka perii sähköautot. On melko varmaa, ettei vanhalla parikunnalla ole tarpeellisen tehokasta sähkövirran syöttöpistettä. Pariskunta on laskeskellut, että nykyinen jo vähän vanha. mutta toimiva Corolla, riittää heille loppuelämäksi, mikä on järkevästi ajateltu. Pelkästään korkean hinnan takia pariskunnalle sähkö auto on heille mahdottomuus.
Vähittäinen ja autoilijan elämän tilanteita myötäilevä sähköautoilu
on tulevaisuuden autoilu muoto, vaikkakin siinä joudutaan kuljettamaan hyötykuormana sadan kilon painavaa akkulastia.
Tällä hetkellä tulee ristiriitaista tietoa, kuinka pitkän ajan akkujen lataaminen kestää puhumattakaan pikalatauksen kustannuksista. Pakkaskestävyyttä ei ole vielä tarpeeksi testattu. Siinä yksi suuri vaara on, että pakkasessa lataus on hidasta ja pakkanen verottaa akun tehoa. Vanhoilla automiehillä on kokemusta pakkasesta, Jos näytti tulevan kovan pakkasyö, akku tuotiin sisätiloihin lämpenemään. Aamulla pakkassääsä lämmin akku on yllättävän tehokas, ellei sitä vaivaa vanhuuden taudit. Kennostojen lyijylevyillä on ajan mittaan taipumus murentua, jolloin akku purkautuu nopeasti, vaikka sitä lataakin. Pulmana on myös sähköauton korjauskustannukset. Se lienee päivän selvää, ettei TV:n kiroileva Latelan Huttunenkaan ensi meisselin kosketuksella rukka vikuroivaa sähkömoottoria ajokuntoon.
Kommentit
Lähetä kommentti