Siirry pääsisältöön


2690. Latelan Huttunen ei koske auton sähkömoottoriin

Sähköautoilu ei etene ilman sosiaalipoliittisten rajoitteiden riittävä huomioon ottamista. Tuntuu kornilta taas kerran todeta maamme olevan maaseudun harvaan asuttu vanhojen, mutta toimintakykyisten ihmisten maa. Monet tällaisista ihmistä asuvat haja-asutusalueiden Köyhänperillä (sijaitsee Haapajärvellä). Kylätiet saadaan nipin napin aurattua ajo kuntoon talvisin. Ainut kulkuneuvo 20-30 kilometrin päässä omalta asunnolta kirkonkylälle on oma auto tai hevoskyyti. Muutamille on onneksi järjestetty Kela-taksi. Esimerkiksi Kainuun seudulla talvella voi olla 30 asteen pakkanen.

Monessa vanhassa mökki asutuksessa ei ole 3x25 ampeerin sähköä. (Tässä mökkiasustus tarkoitta vanhusparin asumista sotien jälkeen rakennetuissa pienissä keittiön ja makuuhuoneen käsittävässä talossa). Tilastokeskuksen tietojen mukaan kuvatun tyyppisiä asutusmuotoja on satoja tuhansia.

Jos sähköautoilua markkinoidaan, kuin entinen puhemies neitoa kännäävälle sulhaselle, hukka perii sähköautot. On melko varmaa, ettei vanhalla parikunnalla ole tarpeellisen tehokasta sähkövirran syöttöpistettä. Pariskunta on laskeskellut, että nykyinen jo vähän vanha. mutta toimiva Corolla, riittää heille loppuelämäksi, mikä on järkevästi ajateltu. Pelkästään korkean hinnan takia pariskunnalle sähkö auto on heille mahdottomuus.

Vähittäinen ja autoilijan elämän tilanteita myötäilevä sähköautoilu on tulevaisuuden autoilu muoto, vaikkakin siinä joudutaan kuljettamaan hyötykuormana sadan kilon painavaa akkulastia.

Tällä hetkellä tulee ristiriitaista tietoa, kuinka pitkän ajan akkujen lataaminen kestää puhumattakaan pikalatauksen kustannuksista. Pakkaskestävyyttä ei ole vielä tarpeeksi testattu. Siinä yksi suuri vaara on, että pakkasessa lataus on hidasta ja pakkanen verottaa akun tehoa. Vanhoilla automiehillä on kokemusta pakkasesta, Jos näytti tulevan kovan pakkasyö, akku tuotiin sisätiloihin lämpenemään. Aamulla pakkassääsä lämmin akku on yllättävän tehokas, ellei sitä vaivaa vanhuuden taudit. Kennostojen lyijylevyillä on ajan mittaan taipumus murentua, jolloin akku purkautuu nopeasti, vaikka sitä lataakin. Pulmana on myös sähköauton korjauskustannukset. Se lienee päivän selvää, ettei TV:n kiroileva Latelan Huttunenkaan ensi meisselin kosketuksella rukka vikuroivaa sähkömoottoria ajokuntoon.


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

3803. HS:n pilapiirros eilen ja nyt

Ehkä jotkut ovat havainneet, kuinka HS:n nykyinen pilapiirtäjä Ville Ranta ja hänen edeltäjänsä Kari Suomalainen poikkeavat  pilapiirroksiensa  ilmaisutyyleiltään kuin yö ja päivä. Suomalainen oli viivan mestari Rannan ollessa viivajoukon tulkki. Tällainen asetelma esiintyy myös monessa muussa taiteen lajissa kuten esimerkiksi kirjallisuudessa. Kalle Päätalo oli yksinkertaisen tapahtumien moniselitteisen ja monimutkaisen kuvaamisen lyömätön kingi, kun taas Antti Tuuri niukkasanaisen kirjoittamisen prototyyppi, aivan kuin ihailemani Albert Camus, esimerkiksi Rutto romanissaan. En haluasi asua missään nimessä Rutossa kuvatussa afrikkalaisessa kaupungissa.  Reidar Säreistöniemi oli Lapin värien ponnekas airut norjalaisen Edvard Munchin taulujen tihkuessa Huuto taulussa kammottavan pelottavaa pohjattomuuden tuskaa. Mennään takaisin Ville Rantaan. Hänen vertaamisensa Kari Suomalaiseen ei tee oikeutta Villelle, sillä Kari Suomalaisen aikaan painetulla lehdellä ja tässä tapauk...

3856. Ylen Jälkiviisaat ei meuhkannut, vaan oli Karvalan kynsien alla

Jälkiviisaat yritti olla reteellä ja laaja-alaisella päällä päättäen käsitellä koko Homo Companyin. Nato teemasta keskustellessa Janne Saarikivi nypi harvennutta kaljun alkuaan ja partaansa aivan kuin vertaillen, ovatko karvat kummassakin vielä saman harmaan sävyisä. Olihan ne, minkä teet. Jos Reetta Karvala ei olisi ollut tomera, Saarikivi olisi pitänyt meneillä olevaa aikaa outona monella tapaa. -Vasemmisto hallitus vie maamme Natoon ja joutuu tavalla tai toisella hoitamaan sairaanhoitajien lakon, totesi Saarikivi. Tämä jälkeen aina, kun Saarikivi yritti avata uuden keskustelun aiheen, Karvala torppasi se suoraryhtisenä. -Naton mennään, se on selvä, sanoi Karvala. Saarikivi venytteli pitkiä käsivarsiaan eteen ja taakse osoittaen näin, missä päin ovat imperfekti, preesens ja futuuri. Hän aloitti kuitenkin futuurista. Hän ajatteli näin. -Emme tiedä millaisia riskejä otamme mennessämme sotilasliittoon. -Yhtenä kauniina päivänä pataljoonan verran poikiamme komennetaan Kongoon, töräytti S...

3779. Ylen Jälkiviisaat iski Virkkuseen

Ylen Jälkiviisaat iski Saarikiven johdolla suoraan Suomen uuden komisario Virkkusen hänen kaikkiin oppimattomuutensa kohtiin, johon Perho virkkoi, ettei ole yhtä kohtaa vaan on tietämättömyyden saaristo, aivan kuin vankileirein saaristo. Kolmas tuntemattomaksi jäänyt jäsen väitti kiven kovaa, ettei ole kun Turun saaristo, koska muut saaret lantaan maapuolustusstrategisten syiden takia maan tasalle, myös Ahvenanmaa. Näin on presidentti linjannut hiljattain. Saarikivi oli erityisen halukas tuomaan T-Fordeja rapakon takaa tukemaan Virkkusen Suomen kiertuetta, koska näin kansalle luotaisiin kuva Virkkusen kärsivällisyydestä ja havainnollistettaisiin hänen kykynsä hahmottaa, mikä on traktori ja mikä panssarivaunu. Tässä viriäisi myös hänen teknologian osaamisensa taso, koska sadan metrin päästä opetettaisiin erottamaan, mikä on heinäseiväs ja mikä niittokone. Kolmas nainen oli hyvin huolissaan, jos Virkkunen väen väkisin haluasi matkusta Petsamon nikkeli kaivoksille, sillä olivathan ne alun...

Yhteydenottolomake

Nimi

Sähköposti *

Ilmoitus *