Siirry pääsisältöön


2673. Paina kaasua, puut suurenee, komensi EU-tuki kontrolleri Romaniassa

Tunnetusti EU on epävirallisesti ja salaisesti jakautunut etelän verkkaisiin, idän vehkeilijöihin, tasamaan työntäjiin ja pohjoisen tomeriin. Ei tarvitse olla kelloseppä havaitakseen, ettei näille sovi samanlainen projektisuunnittelu ja seuranta.

EU:n kertaluotoisen elpymisvälineen koko on 750 miljardia euroa. Suomen osuus on noin kaksi miljardia euroa. EU:n komission puheenjohtaja Ursula von Leyen käynnillään tervehtimässä päämiesteni Marinia antoi kiitosta Suomen hankeohjelmalle. Se sisältää infran kehittämistä ja kohteita vihreään talousteen siirtymiseksi. Kaikilla EU-mailla on vastaavat hankeohjelmat.  

Koska verkkaisilla on sivujuonteena taipumusta vehkeillä, tukirahoja annetaan vain hankeen edistymisen mukaan ja pakollisilla puoli vuosittaisella lisä kontrollikäyneillä. Jos jo EU:n tukipäätöksen yhteydessä annetut kriteerit eivät täyty, verkkaisten on tehtävä projekti EU:n vahvistamaan pisteeseen saakka. Muutoin ei rahoituksen seuraavaa erää tipu.

Vehkeilijät ovat kamreerin kauhuja. Ongelman tuottaa erityisesti se, että nämä saattavat varastaa moneen kertaan saman tavaran ja jopa idean väittänen suuren betonimäärän käytön uppoavan luojan tekemään valtatein alle pohjattomaan suohon. Heidän pääinsinöörinsä oli monen kertaan lasketuttanut lankonsa insinööritoimistolla, että tie pohja on tarkoitukseensa sopiva. Lähdettyään hanke toimistolta kontrolleri oli ajanut sekopäisenä sillan kaiteeseen. Onneksi auto oli jäänyt taka-akselistaan roikkumaan pystyyn jääneeseen tukitoppaan, josta paikallinen miliisi oi tinkimisen jälkeen nostanut 1000 eurolla miehen autosta jaloilleen.

Tasamaan takojat tehdessään sillan raudoitusta kiertävät sidelankaa teräksisin tukirankaan niin, että sidekohdasta lanka alkoi punottaa. Aikataulussa pysymiseksi ja langan kestämiseksi suomalainen työjohtaja oli tilannut varastoon Suomesta 10 tonnia katiskan nelimillistä tukilankaa.  Raudoittajat olivat aluksi murisseet langan paksuutta ja kintaiden kulumista. Niinpä työjohtaja oli luvannut raudoittajien perheille rukkasia kymmeneksi vuoden tarpeiksi.

Pohjoisen tomerilla ruokalassa oli vain vyötäisille ulottuvat pöydät ilman istumia. Tomerat joivat seisaalta kahvin ja söivät ruoan. Työmiehillä oli erikoisasu, jonka taskuihin ja lenkkeihin sekä koukkuihin mahtui päivän aikana tarvitut työkalut. Työaikana ei saanut puhua, kuin työjohtajan luvalla. Näissä puheissa ei ollut luvallista sortua kerskailemaan vaakatason asioista eikä politiikasta. Kirota sai sisimmässään, kun ei rukoillut katolisen kirkon raiskaaja pappien puolesta.. Työn teon tomeruutta osoittaa se, että eräs virolainen kaljupäinen mies oli pitänyt aina yön ajaksi sitoa köysillä vuoteeseen kiinni estämään miestä menemästä aamuyöstä töihin. Tomerat tekivät silta kannen raudoitus solmut teräslangasta, että hätätilassa silta kantoi pelkän raudoituksen varassa raskaan auton raskaine kuormineen.


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

3803. HS:n pilapiirros eilen ja nyt

Ehkä jotkut ovat havainneet, kuinka HS:n nykyinen pilapiirtäjä Ville Ranta ja hänen edeltäjänsä Kari Suomalainen poikkeavat  pilapiirroksiensa  ilmaisutyyleiltään kuin yö ja päivä. Suomalainen oli viivan mestari Rannan ollessa viivajoukon tulkki. Tällainen asetelma esiintyy myös monessa muussa taiteen lajissa kuten esimerkiksi kirjallisuudessa. Kalle Päätalo oli yksinkertaisen tapahtumien moniselitteisen ja monimutkaisen kuvaamisen lyömätön kingi, kun taas Antti Tuuri niukkasanaisen kirjoittamisen prototyyppi, aivan kuin ihailemani Albert Camus, esimerkiksi Rutto romanissaan. En haluasi asua missään nimessä Rutossa kuvatussa afrikkalaisessa kaupungissa.  Reidar Säreistöniemi oli Lapin värien ponnekas airut norjalaisen Edvard Munchin taulujen tihkuessa Huuto taulussa kammottavan pelottavaa pohjattomuuden tuskaa. Mennään takaisin Ville Rantaan. Hänen vertaamisensa Kari Suomalaiseen ei tee oikeutta Villelle, sillä Kari Suomalaisen aikaan painetulla lehdellä ja tässä tapauk...

3783. Mitä jos Halla-ahon loogisuus ja Marinin verbaalinen johdonmukaisuus olisivat samassa päässä

Taannoisessa  TV 1:n Halla-ahon kuntavaali tentissä itse kukin mukaan lukien haastattelijat, saattoivat kokea tulleensa henkisesti mukiloiduksi. Tämä ei tarkoita perusuomalaisuuttaa aatteena, vaan Halla-ahon  ilmeettömän loogista ja purevaa argumentaatiota. Logiikalla piirretyn vastauksen ollessa häijy, haastattelija joutuu miettimään, jatkaako hän istuntoa lisäkysymyksellä aiheesta, vaan vaihtaako uuteen teemaan. Se murentaa vetäjien itsetuntoa. Uusi teema voi päätyä samankaltaiseen logiikka jargoniin, mutta voi päätyä myös Halla-ahon muita kirvelevän etulyöntiaseman kasvamiseen. Haastattelijan tentatessa, miten pitäisi menetellä kuntien ylimitoitettujen korona tukien kanssa.    Halla-aho vastasi, että nyt hallituksella kelpaa, kun hallitus lahjoo kuntalaisia heidän omilla rahoillaan. Se mitä Halla-aho sanoi maahanmuutosta, oli varmaakin monilla toistoilla hioutunut syvälle miehen päähän. Maahanmuuton juoni lähti tarinasta, että maahanmuutto on hyvä asia, kunhan saa...

3779. Ylen Jälkiviisaat iski Virkkuseen

Ylen Jälkiviisaat iski Saarikiven johdolla suoraan Suomen uuden komisario Virkkusen hänen kaikkiin oppimattomuutensa kohtiin, johon Perho virkkoi, ettei ole yhtä kohtaa vaan on tietämättömyyden saaristo, aivan kuin vankileirein saaristo. Kolmas tuntemattomaksi jäänyt jäsen väitti kiven kovaa, ettei ole kun Turun saaristo, koska muut saaret lantaan maapuolustusstrategisten syiden takia maan tasalle, myös Ahvenanmaa. Näin on presidentti linjannut hiljattain. Saarikivi oli erityisen halukas tuomaan T-Fordeja rapakon takaa tukemaan Virkkusen Suomen kiertuetta, koska näin kansalle luotaisiin kuva Virkkusen kärsivällisyydestä ja havainnollistettaisiin hänen kykynsä hahmottaa, mikä on traktori ja mikä panssarivaunu. Tässä viriäisi myös hänen teknologian osaamisensa taso, koska sadan metrin päästä opetettaisiin erottamaan, mikä on heinäseiväs ja mikä niittokone. Kolmas nainen oli hyvin huolissaan, jos Virkkunen väen väkisin haluasi matkusta Petsamon nikkeli kaivoksille, sillä olivathan ne alun...

Yhteydenottolomake

Nimi

Sähköposti *

Ilmoitus *