Tämän aamun jälkihiessä hiki tuli katsojille, sillä niin tuimaa oli Juha Kanervan puhe Kalle Rovanperän epäonnistumisesta. Jyväskylän ralli on niin ainut laatuinen, että porotkin Nuorgamista tulevat sitä katselemaan ja Tallukan takaa jäkälää pureskelemaan. Lauri Kanerva mielessä tuo jupiksi pukeutuva Juha Kanerva briljeeraa ralli tiedoillaan ja kokeilee, kuinka paljon vastapäätä istuva mies kestää puhetta. Lauri Kanerva säilytti kasvoillaan yhä vinommaksi kääntyvän hymynsä Juha Kanervan puheen aikana. Mutta Juha Kanerva ei poroista piitannut ja oli päättänyt tänä aamuna potkia tölkkiä niin pitkälle, ettei tarvinnut Laurilta kysyä, kenelle kellot soivat. Ne soivat Jyväskylässä viimeistä kertaa pyöriville moottori malielle. Se että saadaan huohotusta lisää ei vaikuta miehien kestävyyteen. Riippuu vain Tommi Mäkisestä, joka jo saunan takana mietti ensivuoden rallikuviota. Lauri pystyi helposti avaamaan suunsa, mitä oli pelännyt toisien Kanervan ryöpytyksen takia. Juha Kanervan puheen jälkeen hän ei pitänyt Jyväskylän rallia minään. Viime vuonna hänen kummipoikansa oli ajanut sen sport Ladalla, koska sillä oli suksitelineet katolla. Laura Raito oli aivan ihmeissään kuullessaan jutun ladasta. Hänen serkullaan niitä oli lehmä haallinen. Mutta se serkku onkin toisen sorin miehiä, mitä nyt tässä istunnossa pällistelevät. Juha Kanervan ja Lauri Kanervan riidellessä Ladan pakin paikasta Laura säilytti edelleen malttinsa ja aivan, kuin sovinnon merkiksi hän ilmoitusluoteisesti kertoi ensi vuoden rallin muutoksista. Porot pidetään lapissa
Ehkä jotkut ovat havainneet, kuinka HS:n nykyinen pilapiirtäjä Ville Ranta ja hänen edeltäjänsä Kari Suomalainen poikkeavat pilapiirroksiensa ilmaisutyyleiltään kuin yö ja päivä. Suomalainen oli viivan mestari Rannan ollessa viivajoukon tulkki. Tällainen asetelma esiintyy myös monessa muussa taiteen lajissa kuten esimerkiksi kirjallisuudessa. Kalle Päätalo oli yksinkertaisen tapahtumien moniselitteisen ja monimutkaisen kuvaamisen lyömätön kingi, kun taas Antti Tuuri niukkasanaisen kirjoittamisen prototyyppi, aivan kuin ihailemani Albert Camus, esimerkiksi Rutto romanissaan. En haluasi asua missään nimessä Rutossa kuvatussa afrikkalaisessa kaupungissa. Reidar Säreistöniemi oli Lapin värien ponnekas airut norjalaisen Edvard Munchin taulujen tihkuessa Huuto taulussa kammottavan pelottavaa pohjattomuuden tuskaa. Mennään takaisin Ville Rantaan. Hänen vertaamisensa Kari Suomalaiseen ei tee oikeutta Villelle, sillä Kari Suomalaisen aikaan painetulla lehdellä ja tässä tapauk...
Kommentit
Lähetä kommentti