Kyse ei ole yhteistyön kyvyttömyydestä, joka jo sinänsä johtaisi
mahdottomuuksiin, vaan yhteistyön laadusta. Konsultin tulee sietää sekä kaikki
asiallinen että aitoon tietämättömyyteen perustuva kritiikki; niin vaikeaa kuin
asiallisuuden ja aitouden tunnistaminen onkin.
Asiaton ja tarkoitushakuinen arvostelu aiheuttaa useimmat
konfliktit. Konsultin ei tarvitse näihin reagoida. Konsultilla pitää olla kyky
sietää kritiikkiä ja suhtautua siihen analysoivasti ja kriittisesti.
Vakavimmat konfliktit syntyvät tilanteissa, joissa konsultti
on eri mieltä ydintoimintojen keittämisestä joissa johto ja henkilöstö ovat
voimakkaasti sitoutuneet nykyisiin toimintamalleihin. Konsultti voi
asiallisesti ja faktoihin perustuen olla oikeassa, mutta johto käyttää
arvovaltaansa ja valtuuksiaan lopullista päätöstä tehdessään (Pekka Huttunen,
Onnistuneen konsulttihankkeen toteuttaminen, Talentum, 2003).
Tällöin konsultin täytyy lausua omat perustelunsa ja mielipiteensä,
ja jos nämä eivät muuta päätöstilannetta, hänen on tämän jälkeen syytä vaieta.
Muussa tapauksessa hän joutuu eroamaan, mikä voi olla myös oiva ratkaisu.
Kommentit
Lähetä kommentti