Keskustelu ei ollut kovin jäsentynyttä sen karattua
vaikuttavuuden mittaamiseen. Se oli TEKESissä erityisen hankalaa vaikutusten syntyessä
monien ja sattumanvaraisten vaiheiden jälkeen vuosien päästä milloin minnekin. Olimme
yhtä mieltä siitä, että ainut keino oli sijaismittareiden käyttö. Loppuvaikutelmaksi
jäi, ettei TEKESin vaikuttavuutta voi mitata kuin ulkopuolisella evaluoinnilla,
jos silläkään. Vaikuttavuus näytti täälläkin olevan jo monen kertaan kylmentynyt
ongelma. Joka tapauksessa saimme toimeksiannon konsultoida laitoksen
tulosohjaushankkeessa
Ehkä jotkut ovat havainneet, kuinka HS:n nykyinen pilapiirtäjä Ville Ranta ja hänen edeltäjänsä Kari Suomalainen poikkeavat pilapiirroksiensa ilmaisutyyleiltään kuin yö ja päivä. Suomalainen oli viivan mestari Rannan ollessa viivajoukon tulkki. Tällainen asetelma esiintyy myös monessa muussa taiteen lajissa kuten esimerkiksi kirjallisuudessa. Kalle Päätalo oli yksinkertaisen tapahtumien moniselitteisen ja monimutkaisen kuvaamisen lyömätön kingi, kun taas Antti Tuuri niukkasanaisen kirjoittamisen prototyyppi, aivan kuin ihailemani Albert Camus, esimerkiksi Rutto romanissaan. En haluasi asua missään nimessä Rutossa kuvatussa afrikkalaisessa kaupungissa. Reidar Säreistöniemi oli Lapin värien ponnekas airut norjalaisen Edvard Munchin taulujen tihkuessa Huuto taulussa kammottavan pelottavaa pohjattomuuden tuskaa. Mennään takaisin Ville Rantaan. Hänen vertaamisensa Kari Suomalaiseen ei tee oikeutta Villelle, sillä Kari Suomalaisen aikaan painetulla lehdellä ja tässä tapauk...
Kommentit
Lähetä kommentti