Pappi
päätti saarnansa syntien anteeksi antamiseen Jeesuksen Kristuksen Pyhässä Sovintoveressä.
Maallikkosaarnaaja, joka aikoinaan kansakoulusta Pennalan ohi kotiin kulkiessaan
oli kivittänyt puhelinpylväiden posliininuppeja, puhui kiivaasti synnistä ja
tuijotti minua välillä. Viimeinen numero oli puheeni. Siinä menemättä yksityiskohtiin
selostin yleisellä tasolla äidin vaiheita.
Jälkeenpäin huomasin, että puhe olisi sopinut kelle
tahansa sodissa taistelleen miehen vaimolle. Illalla kolmistaan äidin mökillä puhelimme
sopuisasti kaikenlaisista arkiasioista äidin välillä mennessä makuulle sydäntään
rauhoittelemaan voimille käyneen juhlapäivän jälkeen. Pois ajaessamme Haapajärveltä
Kalajoki näytti Pennalan törmältä katsottuna suuren vesistön sivuhaaralta, joka
yhtyisi jossain metsäisen niemen suojassa pääuomaansa.
Ehkä jotkut ovat havainneet, kuinka HS:n nykyinen pilapiirtäjä Ville Ranta ja hänen edeltäjänsä Kari Suomalainen poikkeavat pilapiirroksiensa ilmaisutyyleiltään kuin yö ja päivä. Suomalainen oli viivan mestari Rannan ollessa viivajoukon tulkki. Tällainen asetelma esiintyy myös monessa muussa taiteen lajissa kuten esimerkiksi kirjallisuudessa. Kalle Päätalo oli yksinkertaisen tapahtumien moniselitteisen ja monimutkaisen kuvaamisen lyömätön kingi, kun taas Antti Tuuri niukkasanaisen kirjoittamisen prototyyppi, aivan kuin ihailemani Albert Camus, esimerkiksi Rutto romanissaan. En haluasi asua missään nimessä Rutossa kuvatussa afrikkalaisessa kaupungissa. Reidar Säreistöniemi oli Lapin värien ponnekas airut norjalaisen Edvard Munchin taulujen tihkuessa Huuto taulussa kammottavan pelottavaa pohjattomuuden tuskaa. Mennään takaisin Ville Rantaan. Hänen vertaamisensa Kari Suomalaiseen ei tee oikeutta Villelle, sillä Kari Suomalaisen aikaan painetulla lehdellä ja tässä tapauk...
Kommentit
Lähetä kommentti