Sitä kirjoittaessani minun olisi pitänyt
soimata itseäni enemmän kuin soimasin, sillä tekoni ei ollut hyvän
hallintokäytännön mukaista. Miksen kertonut Pietikäiselle nopeiden käsittelyjen
voivan myös olla aivan laillisia ja hyväksyttäviä asianomaisiin kiirehtimisilmoituksiin
perustuen. Ei siis mitään korruptiota. Itsesyytökseni häipyvät taka-alalle muistuttaessani
itselleni, että prosessia ohjasi joku näkymätön käsi. Eihän kukaan joutunut syyttömästi
kärsimään eikä päässyt kuin koira veräjästä. Viimeksi ajateltu hymyilytti minua.
Seuraavana päivänä Temmeksen huoneessa, Pietikäisen läsnä ollessa, kävimme läpi
selvitysluonnostani. Siinä Temmes oli suullisesti myöntänyt sivutoimiluvan Patentti-
ja rekisterihallituksen konsultointiini.
Ehkä jotkut ovat havainneet, kuinka HS:n nykyinen pilapiirtäjä Ville Ranta ja hänen edeltäjänsä Kari Suomalainen poikkeavat pilapiirroksiensa ilmaisutyyleiltään kuin yö ja päivä. Suomalainen oli viivan mestari Rannan ollessa viivajoukon tulkki. Tällainen asetelma esiintyy myös monessa muussa taiteen lajissa kuten esimerkiksi kirjallisuudessa. Kalle Päätalo oli yksinkertaisen tapahtumien moniselitteisen ja monimutkaisen kuvaamisen lyömätön kingi, kun taas Antti Tuuri niukkasanaisen kirjoittamisen prototyyppi, aivan kuin ihailemani Albert Camus, esimerkiksi Rutto romanissaan. En haluasi asua missään nimessä Rutossa kuvatussa afrikkalaisessa kaupungissa. Reidar Säreistöniemi oli Lapin värien ponnekas airut norjalaisen Edvard Munchin taulujen tihkuessa Huuto taulussa kammottavan pelottavaa pohjattomuuden tuskaa. Mennään takaisin Ville Rantaan. Hänen vertaamisensa Kari Suomalaiseen ei tee oikeutta Villelle, sillä Kari Suomalaisen aikaan painetulla lehdellä ja tässä tapauk...
Kommentit
Lähetä kommentti