Mediassa monen lääkärin suulla todettu terveysjärjestelmä Abotin toimimattomuus ja vaikea käytettävyys ovat saanut sellaiset mittasuhteet, että jokin on mennyt totaalisesti pieleen järjestelmän räätälöimisessä käyttäjien tarpeisiin tai tai perusjärjestelmän valinnassa.
Kolme suoraa lainauta (HS).
1. ”Irtisanoudun Abotin takia. Jokaisessa potilaskontaktissa tulee lähinnä
turhauttava selviytymistaistelu (erikoislääkäri).”
2. ”Vanhusten lääkehuollon hallinnoiminen Abotilla oli lähes mahdotonta. Yritin
montaa kuukautta päästä jyvälle ja jaksaa, mutta jokainen työpäivä toi eteen
yhtä uusia pulmia (irtisanoutunut lääkäri).”
3. ”Se on täysi fiasko. Lääkelistoihin ei voi luottaa, vääriä tai vanhentuneita lääkityksiä
ei saa poistettua ja jokaisen kotakitin yhteydessä on vaara, että jokin
olennainen lääkitys jääkin klikkaamatta mukaan jatkoon.”
Abotin puolesta täytyy sanoa, että se on ehkä mittavin
massamme toteutettu ict-pohjainen toiminaan ohjaus- ja datajärjestelmä ja sen
kehittäminen vaatii valtavasti henkilötyövuoisia. Onnistuessaan sen avulla on
mahdollista säästä ihmishenkiä, resursseja ja tehostaa terveydenhuoltoa. Se
kehittämien on maksanut noin miljardi euroa, mitkä sen onnistuessa olisi saatu monipuolisina
hyötyinä takasin sekä potilas-, hoitohenkilö-, sairaala- ja yhteiskuntatasolla.
Näin ei kuitenkaan näytä käyvän. Tässä vaiheessa on
liian aikaista sanoa, johtuuko sen toimimattomuus sisäänajon ongelmista vai sen
rakenteellisista väärin arvioinneista. Jos kyse on edellisistä, aika parantaa
haavat, mutta jos kyse on jälkimmäisistä, kyse voi olla miljardiluokan hukkainvestoinnista.
Jos pahaenteinen tieto kieltää järjestelmän arvostelu pitää paikkansa, Abotin kehittäjäleiri ja rahaottaja ovat jo kriisitunnelmissa. Näin ei saa käydä, vaan kaikin puolinen avoimuus vain helpottaa saada järjestelmä toimimaan. Nyt vaaditaan kärsivällisyyttä. Se on paras tae saada Abotti päätökseen, toivottavasti toimivana tai ainakin tiekartta, miten se saadaan sellaiseksi.
Kommentit
Lähetä kommentti