Ylen Jälkiviisaat oli hurjalla päällä uhaten majoittaa kaikki Euroopassa kiinni saadut oligarkit Orimattilan hevostalliin. Kolmannen tuntemattomaksi jääneen naisjäsenen mielestä tämä olisi tuhma teko, koska Pasilan jäähallin venäläinen omistaja oli edustaja Harkimon päätöksellä piilottanut sinne heinien alle erään oligarkin litratoveri kaveriaan. Soini jääkiekkomiehenä tulistui vaatien kaikille oligarkeille sijoituspaikaksi Sukevan vankilan hevososaston varustevajaa. Samalla tämä oligarkki voisi tutkia, miten hevosten valjaat sopivat tuleviin jääkiekon MM-kisoihin venäjäisten jääkiekkoilijoiden varusteiksi, koska varustepullassaan he aikoivat nyt käyttää suojuksinaan Jäämerestä pyydettyjen erikoishylkeiden nahkoja. Venäjän johtaja Putin oli keksinyt tämän idean ollessaan paossa suurta aseistautunutta oligarkkiryhmää joutuen mädän ja jääkylmän Popedan kyydissä pakenemaan pitkin pohjoisen Venäjän loputonta rannikkoa, kunnes matkaseurueen hämmästykseksi pakolaiset törmäsivät Brittiläisen Columbian meren autiosaarelle. Venäjän päämies viisaimpana porukasta väitti, että kohta alkaa puhaltaa lämpöiset Etelä-Amerikan tuulet, sillä nythän ollaan Columbiassa. Kukaan ei uskaltanut nauraa, sillä suuri oli pelkoa vielä Gambiassakin. Seurueen äitinsä kellarissa tähtitiedettä harrastanut jäsen väitti osaavansa suunnistaa takasin Moskovaan seuraten taivalla näkyvää Stalin tähteä, mistä kaikki purskahtivat nauramaan. Tämä rentoutti päättömältä vaikuttavan ristiretken.
Ehkä jotkut ovat havainneet, kuinka HS:n nykyinen pilapiirtäjä Ville Ranta ja hänen edeltäjänsä Kari Suomalainen poikkeavat pilapiirroksiensa ilmaisutyyleiltään kuin yö ja päivä. Suomalainen oli viivan mestari Rannan ollessa viivajoukon tulkki. Tällainen asetelma esiintyy myös monessa muussa taiteen lajissa kuten esimerkiksi kirjallisuudessa. Kalle Päätalo oli yksinkertaisen tapahtumien moniselitteisen ja monimutkaisen kuvaamisen lyömätön kingi, kun taas Antti Tuuri niukkasanaisen kirjoittamisen prototyyppi, aivan kuin ihailemani Albert Camus, esimerkiksi Rutto romanissaan. En haluasi asua missään nimessä Rutossa kuvatussa afrikkalaisessa kaupungissa. Reidar Säreistöniemi oli Lapin värien ponnekas airut norjalaisen Edvard Munchin taulujen tihkuessa Huuto taulussa kammottavan pelottavaa pohjattomuuden tuskaa. Mennään takaisin Ville Rantaan. Hänen vertaamisensa Kari Suomalaiseen ei tee oikeutta Villelle, sillä Kari Suomalaisen aikaan painetulla lehdellä ja tässä tapauk...
Kommentit
Lähetä kommentti