Vanhusten hoidon arkipäivää parhaiten pystyvät arvioimaan omasta viitekehyksestään vanhusten hoitajat itse. On luonnollisesti, että tällöin hoidon puutteet ja myös hyvät puolet painotuvat hoitajien perspektiivin läpi. Voi olla, että ongelman ilmoittaja ei halua saattaa työnantajaansa liian huonoon valoon. Tämä ei sulje pois sitä, etteikö näin omaisten korviin tuleva informaatio hoidosta olisi mahdollisimman pätevää ja jopa objektiivista. Kokemukseen perustuen voidaan sanoa, että 80 prosenttia tapauksista näin on. Vuorovaikutus pelaa ja yhteistyö on rullaa.
On olemassa kuitenkin toinen kanava kertomassa, miten hoito ylipäättään toimii. Tämä kanava rakentuu hoitokodin yksittäisten työntekijän sivunurkassa omaiselle kuiskuttamiin tapauksiin, miten hoidettavan lääkityksessä on epäsäännöllisyyksiä, laiminlyöntejä ja jopa lääkkeiden katoamista tai asiakasta ei ole käytetty kylvyssä viikkoihin tai omaisten hoidettavalle ostamat vaatteet ja herkkupalat katoavat. On tapauksia, joissa syylliseksi on nimetty tietty hoitokodin työntekijä. Kun tällaista tulee omaisten korviin, kannattaa olla tarkka ja varmistaa tavalla tai toisella hienovaraiesti väitteen paikkansa pitävyys. On tapauksia, joissa tällaisia tarinoita on levitetty mustamaalaus tarkoituksessa, syystä tai toisesta. Jos ilman asioiden varmistamista lähdetään osittelemaan syyttävällä sormella syytöntä tai kokonaisuudessaan asialla ei ole mitään totuuspohjaa, edessä voi olla todellinen sekasoppa.
Kommentit
Lähetä kommentti