Hajoomuksen pitkäaikaisella puheenhohtajalla oli ollut vielä pitkäaikaisempi under alla himmel projekti palauttaa perustuslaki sen alkuperäiseen muotoon sallia kahden manttaalin omistajille pissaamisen tätä manttaali lukua alempiarvoisten portin pieleen. Puoluetoverien, etenkin Elinaisen, yllyttämänä puheenjohtaja oli ollut menossa VC-paperi rulla kainalossa tarkastamaan, mihin oli parasta laskea suuremman hädän tulostus, mutta viheriäispuoleen aluetarkastajan tulessa vastaan, pj oli kertonut sujuvasti olevansa menossa anoppinsa jälleennäkemisjuhliin koristelemaan päivänsankarin juhla luonteeseen sopivaan asuun. Pj:llä ja viheriäisten aluetarkastajalla oli siinä ison kuusen juurella mustan korpin raakuessa kuusen latvassa tullut juttua sen verran, että olivat lähteneet siltä seisonnalta jututtamaan geologianlaitoksen putipuhdas keppana Hiilikaista Itämeren pilaamisesta. Matkalla Hiilikaisen luo pj haukuskeli koko ajan viheriäisten aikaan saamaa asetuksesta, joka pakotti mökkiläiset lähes tislaamaan jätevetensä. Viheriäien ei ollut mokšissansakaan, vaan etsiskeli katseellaan puolueen tunnuseläintä taivaanvuohia. Lähestyessään Hiilikaisen huoneetta pitkin käytävää oli koottu isot kasat jo ratkaistuja anomuksia saada rakentaa huusee naapurin puolelle, jos hän on demari tai Volvon omistaja. Nämä ehdot iskivät viheriäisen päähän Norte Damen kello, sillä oli juuri vaihtanut autonsa Volvosta 3 kW sähköautoon.
Ehkä jotkut ovat havainneet, kuinka HS:n nykyinen pilapiirtäjä Ville Ranta ja hänen edeltäjänsä Kari Suomalainen poikkeavat pilapiirroksiensa ilmaisutyyleiltään kuin yö ja päivä. Suomalainen oli viivan mestari Rannan ollessa viivajoukon tulkki. Tällainen asetelma esiintyy myös monessa muussa taiteen lajissa kuten esimerkiksi kirjallisuudessa. Kalle Päätalo oli yksinkertaisen tapahtumien moniselitteisen ja monimutkaisen kuvaamisen lyömätön kingi, kun taas Antti Tuuri niukkasanaisen kirjoittamisen prototyyppi, aivan kuin ihailemani Albert Camus, esimerkiksi Rutto romanissaan. En haluasi asua missään nimessä Rutossa kuvatussa afrikkalaisessa kaupungissa. Reidar Säreistöniemi oli Lapin värien ponnekas airut norjalaisen Edvard Munchin taulujen tihkuessa Huuto taulussa kammottavan pelottavaa pohjattomuuden tuskaa. Mennään takaisin Ville Rantaan. Hänen vertaamisensa Kari Suomalaiseen ei tee oikeutta Villelle, sillä Kari Suomalaisen aikaan painetulla lehdellä ja tässä tapauk...
Kommentit
Lähetä kommentti