Ylen Jälkiviisailla oli viimeinen päivä puhdistaa pölyt kintuistaan, sillä niin laimeasti leimahtelevat Marinin porukan juhlimisen mainingit julkisuuden jumalan alttareilla. Jan oli viettänyt viikon yliopiston tutkijan kopissaan analysoimassa, näkyykö videokuvissa Järnefeltin Kaskenpolttajat taulun jälkisavut, vai Kolmikymmenvuotisen sodan hakkapeliittojen leirinuotioiden viimeiset tussahdukset vai Mannerheimin sikarin lemu. Postimuseosta lainamillaan aliääni kompressoreilla ja fysiikan laitokselta vohkimillaan sentrifugeilla Jan oli tullut tulokseen, että ääni kuului ylivilkkaan työteon takia erotetulle alivaltiosihteerille ja liike varaliikenneministerin kolmannen luokan aliosastopäällikön vaimolle. Kuultuaan tämän selostuksen Anu Partanen ajatteli nostaa kanteen Yleä vastaan, koska istuntoon oli vedetty mukaan ilman tuomiota vanhuuseläkkeellä oleva naishenkilö, joka ilman verokorttia nauttii eläkettä, jolla ei saa ostettua edes nauriita Nurmijärven torilata. Nainen oli aikoinaan valittanut seudun entiselle pääministerille eläkkeensä pienuutta sanoen ministerille, että kun te olette vain maksavinanne palkkaa, minä olen silloin vain olen tekevinäni työtä. Karvala oli Ylen valvojan mukaan tässä vaiheessa alkanut kaivelemaan muistilehtiötään, mutta tajutessaan Ylen pääovella suoritetun tarkastuksen, hän alkoi kirjoittaa tieoja loppumattomaan alitajuntaansa.
Ehkä jotkut ovat havainneet, kuinka HS:n nykyinen pilapiirtäjä Ville Ranta ja hänen edeltäjänsä Kari Suomalainen poikkeavat pilapiirroksiensa ilmaisutyyleiltään kuin yö ja päivä. Suomalainen oli viivan mestari Rannan ollessa viivajoukon tulkki. Tällainen asetelma esiintyy myös monessa muussa taiteen lajissa kuten esimerkiksi kirjallisuudessa. Kalle Päätalo oli yksinkertaisen tapahtumien moniselitteisen ja monimutkaisen kuvaamisen lyömätön kingi, kun taas Antti Tuuri niukkasanaisen kirjoittamisen prototyyppi, aivan kuin ihailemani Albert Camus, esimerkiksi Rutto romanissaan. En haluasi asua missään nimessä Rutossa kuvatussa afrikkalaisessa kaupungissa. Reidar Säreistöniemi oli Lapin värien ponnekas airut norjalaisen Edvard Munchin taulujen tihkuessa Huuto taulussa kammottavan pelottavaa pohjattomuuden tuskaa. Mennään takaisin Ville Rantaan. Hänen vertaamisensa Kari Suomalaiseen ei tee oikeutta Villelle, sillä Kari Suomalaisen aikaan painetulla lehdellä ja tässä tapauk...
Kommentit
Lähetä kommentti