On helpompi uskoa luonnon noudattavan omia lainalaisuuksiaan,
kuin luottaa tulevan olevan sattumusten varaan. Tämä tulokulma painottuu myös arvioittaessa
pohjoisen pallon puolen kuivia kausia. Meneillään on jo kolmas kuiva kausi,
etenekin kesäjakso, kun maa huutaa vettä. Monitieteelliset (historia, paleontologia,
mikrobiologia, fysiikka) tutkimukset ovat osoittaneet, että Etelä-Euroopassa ja
Lähi-Idässä erityisen kuiva kausi oli noin 12000 vuotta sitten. Raamattukin kertoo
Egyptin nälän hädästä. Katetta tälle antaa tiede osoittamalla sen ajan mahtikansojen
heettiläisten, babylonialaisten ja nubialaisten valtiaiden käyneen kirjeen vaihtoa
ja lopulta sotia veden saantinsa turvaamiseksi. Todennäköisesti näihin aikoihin
Kuolleestamerestä tuli silloin kuollut meri ja nykyisen Saharan aavikon
muodostuminen alkoi sen vesivarojen kuihtumisen takia. Monien silloisten järvien
veden pinta aleni rajusti. Sadevedestäkään ei ole vesipulan pelastajaksi, koska
ilman saasteet pilaavat sitä.
Ilmeisesti veteenkin pätee aineen katoamattomuuden
laki, koska se muodostuu alkuaineista ja maan vetovoima pitää huolen lopusta. Vesi
voi kuitenkin kätkeytyä maan kamaran sisään ja muuttaa siellä virtausuomiaan
niin, että nykytekniikallakin ihmisen on sitä vaikea hyödyntää. Nyt koko Etelä-Eurooppaa
uhkaava kuivuus voi olla ensiaskel katastrofaaliseen ravintokriisiin ja ennen
kaikkea luonnon kokonaisvaltaiseen alueelliseen tuhoutumiseen. Nyt Euroopan historiallisten jokien, kuten Reinin latvojen, pohjakivillä istuvat pahaenteisesti nälkäiset lokit.
Ehkä jotkut ovat havainneet, kuinka HS:n nykyinen pilapiirtäjä Ville Ranta ja hänen edeltäjänsä Kari Suomalainen poikkeavat pilapiirroksiensa ilmaisutyyleiltään kuin yö ja päivä. Suomalainen oli viivan mestari Rannan ollessa viivajoukon tulkki. Tällainen asetelma esiintyy myös monessa muussa taiteen lajissa kuten esimerkiksi kirjallisuudessa. Kalle Päätalo oli yksinkertaisen tapahtumien moniselitteisen ja monimutkaisen kuvaamisen lyömätön kingi, kun taas Antti Tuuri niukkasanaisen kirjoittamisen prototyyppi, aivan kuin ihailemani Albert Camus, esimerkiksi Rutto romanissaan. En haluasi asua missään nimessä Rutossa kuvatussa afrikkalaisessa kaupungissa. Reidar Säreistöniemi oli Lapin värien ponnekas airut norjalaisen Edvard Munchin taulujen tihkuessa Huuto taulussa kammottavan pelottavaa pohjattomuuden tuskaa. Mennään takaisin Ville Rantaan. Hänen vertaamisensa Kari Suomalaiseen ei tee oikeutta Villelle, sillä Kari Suomalaisen aikaan painetulla lehdellä ja tässä tapauk...
Kommentit
Lähetä kommentti