Ylen Jälkipörssin yksi jäsen heilautti minkkiturkkinsa kaulusta kertoen juuri tulleensa Kurikasta eläinkiusaajien majojen kaatamisreissulta. Vetäjän kysyessä kuhmua päässä, se oli syntynyt tappelussa eläinsuojelijan pässin kanssa, joka vasen sarvi oli puhkaissut minkkiturkin helmaan reiän. Kunnanjohtajan kieltäydyttyä korvaamasta tukin vauriota, leikkisä virkaatekevä tilapäinen toimistotyön tarkkailija Ala-Vetelistä oli käskenyt kääntyä paikallisen partion Suden pojat puoleen. Se on tappanut viime vuonna Yli-Iin lukkarin kaikki pihakanat ja päästänyt karkuun 306 karannutta punakettua, josta kuitenkin osa oli syöty kenttä hartauksen päätteeksi ja osa myyty epäilyttävän kimalluksen takia venäläisille ydinkäyttöisten sukellusveneiden polttoaineeksi. Sattumalla paikalle tullut Sukevan vankilasta karannut vanki lupasi vapauttaan vaataan korjata turkin, koska oli opiskellut vankilassa 15 vuota tällaisia taitoja ilman turkkeja. Virkaatekevä tilapäinen toimistotyön tarkkailija oli hetken pohdittuaan vangin raidallista asua tullut tulokseen, että hänellä oli valtuudet hyväksyä vangin ehdotus sillä edellytyksellä, että hän tulee yöaikana tervamaan anoppinsa kesämökin. Vetäjä yritti taas kerran palauttaa istunnon inflaation pohtimiseen, mutta jäsenet olivat niin kiivaassa keskustelussa siitä, riittääkö anopille vain kesämökin tervaaminen, vaan pitääkö varata myös mukaan höyheniä ja iholle sopivaa tervaa.
Ehkä jotkut ovat havainneet, kuinka HS:n nykyinen pilapiirtäjä Ville Ranta ja hänen edeltäjänsä Kari Suomalainen poikkeavat pilapiirroksiensa ilmaisutyyleiltään kuin yö ja päivä. Suomalainen oli viivan mestari Rannan ollessa viivajoukon tulkki. Tällainen asetelma esiintyy myös monessa muussa taiteen lajissa kuten esimerkiksi kirjallisuudessa. Kalle Päätalo oli yksinkertaisen tapahtumien moniselitteisen ja monimutkaisen kuvaamisen lyömätön kingi, kun taas Antti Tuuri niukkasanaisen kirjoittamisen prototyyppi, aivan kuin ihailemani Albert Camus, esimerkiksi Rutto romanissaan. En haluasi asua missään nimessä Rutossa kuvatussa afrikkalaisessa kaupungissa. Reidar Säreistöniemi oli Lapin värien ponnekas airut norjalaisen Edvard Munchin taulujen tihkuessa Huuto taulussa kammottavan pelottavaa pohjattomuuden tuskaa. Mennään takaisin Ville Rantaan. Hänen vertaamisensa Kari Suomalaiseen ei tee oikeutta Villelle, sillä Kari Suomalaisen aikaan painetulla lehdellä ja tässä tapauk...
Kommentit
Lähetä kommentti