Ylen aamun Jälkidigissä Halmeen takaa-ajama Instagram juoksi ensin Muhoksen mimmiä tapamaan, kunnes huomasin, että Oulujoen tulvat olivat levittäneet hänen ajatuksensa ympäri Mikkelin toria eikä Savon Hilmaa ja puhumattakaan hänen aitastaan ei näkynyt merkkiäkään. Lähes mustiin pukeutuneen Halisen ottaessa jäihin uponneen vaarinsa katekismusta esille, tummakaulainen Salmela lähti studiosta jatkamaan laiminlyötyjä rippikoulu opintojaan, mihin Halme lupasi tulla kottikärryjen kanssa keräämään käpyjä Salmelan kokeiluun herättää kuollut hiiri lemmikkinsä takaisin tämän päiväiseen ohjelmaan. Vetäjän vilkaistessa taakseen, onko pääjohtaja Ylä-Anttilaa näkyvissä, sillä Halme oli kutsunut istunto avustajakseen Kihniön kirkkoherraan tuomaan virvokkeita Ruttopuiston helmaan viime vuonna seisahtuneille työttömille. Istuntoon ylle avartui uusi ulotuttavuus rappari Ransun viime yön sävellyksen alkaessa ajaa väkeä pitkin Mannerheimintietä koti Kouvolaa, jossa puntiksella kärynneet alokkaat harjoittelivat marssia Kotia kohti.
Ehkä jotkut ovat havainneet, kuinka HS:n nykyinen pilapiirtäjä Ville Ranta ja hänen edeltäjänsä Kari Suomalainen poikkeavat pilapiirroksiensa ilmaisutyyleiltään kuin yö ja päivä. Suomalainen oli viivan mestari Rannan ollessa viivajoukon tulkki. Tällainen asetelma esiintyy myös monessa muussa taiteen lajissa kuten esimerkiksi kirjallisuudessa. Kalle Päätalo oli yksinkertaisen tapahtumien moniselitteisen ja monimutkaisen kuvaamisen lyömätön kingi, kun taas Antti Tuuri niukkasanaisen kirjoittamisen prototyyppi, aivan kuin ihailemani Albert Camus, esimerkiksi Rutto romanissaan. En haluasi asua missään nimessä Rutossa kuvatussa afrikkalaisessa kaupungissa. Reidar Säreistöniemi oli Lapin värien ponnekas airut norjalaisen Edvard Munchin taulujen tihkuessa Huuto taulussa kammottavan pelottavaa pohjattomuuden tuskaa. Mennään takaisin Ville Rantaan. Hänen vertaamisensa Kari Suomalaiseen ei tee oikeutta Villelle, sillä Kari Suomalaisen aikaan painetulla lehdellä ja tässä tapauk...
Kommentit
Lähetä kommentti