Tässä ei nyt ole kyse lasten halloween juhlista ja sen kaltaisista eikä valkoisen hevosen ja kuun näkemisestä yhtä aikaa. Kyse on niistä rituaalista ja jopa ilkitöistä, joita jotkut syrjäkylän mökeissä asustelevat vanhat miehet tekivät navettojen lehmille 1950-luvulla jopa ansaintatarkoituksessa naapuritalon laskuun. Jopa lehmän häntiä leikeltiin. Tämä tapahtui nimenomaan pääsiäisaikaan.
Tänä
päivänäkin on noituutta. Kotikyläni metsän äärikolkoissa jykevän kivikautisen
harjanteen suojassa oli vanha eukko, jonka touhuja pääsin vaivihkaa seurailemaan.
Mökki oli kauttaaltaan tuulen pieksämä ja maastoon uppoutunut, ettei sitä hevin
huomaa, vaikka vierestä kävelisi. Ensi
kertaa kohdatessani eukon 10-vuotiaan pojan metsän koluamisreissulla, hän ajoi
minut tiehensä päästellen eriskummallisia vingahteluja ja kiroten ja toistellen
jotain Mannaa. Sisään hän ei päästänyt, vaikka kuljeskelin siitä useasti ohi.
Kerran kulkiessani mökin ohi hän oli keittämässä nuotiolla mädäntyneelle
kalalle haisevaa mönjää. Se oli hänen mukaansa taikarasvaa, jota piti sivellä
niiden talojen navettojen oviin, joista lehmä kuoli. Säikähdin
pahanpäiväisesti, koska lähitalon lehmä oli juuri kuollut isännän ihmetellessä
tahraa navetan ovessa. Siitä lähtien lopetin matkani mökin ohi ja pidin suuni
kiinni.
Tällä vuosituhannella näyttää noitateot
edelleen jatkuvan. Ylen Areenassa kerrottiin eräästä pohjoisen vanhasta
naisesta, jota vieläkin epäiltiin noidaksi. Kerran yksikössäni työskentelevä
pohjoisesta kotoisin oleva työntekijä kertoi seksuaalisista hyväksikäytöistä ja
noituuksista, joita maan pohjoisosissa silloin harjoitettiin. Ei etelänkään
kirjat varmaankaan ole puhtaat. Vielä 1970-luvulla Pohjoispohjanmaan joissain
nurkissa kukoisti trulliperinne, jossa enemmän tai enemmän tai vähemmän humaltuneet
ja naamioituneet miehet tulivat talon tupaan tanssimaan pukkitanssiaan
tekohännät heiluen.
Kommentit
Lähetä kommentti