Peruskoulun avaaminen 14.5. näyttää nostattaneen melkoisen hälyn
OAJ:ssa. IS:ssa OAJ:n puheenjohtaja Olli Luukkainen ei omien sanojensa mukaan
provosoi (https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006491711.htm), mutta ennakoi, että
monet vanhempien eivät lähetä lapsiaan kouluun peläten virustartuntaa lapselle
tai perheessä. Hän jatkaa, että rehtori kyllä myöntää poissaololuvan olipa syy
mikä tahansa.
Kyllä Luukkaisen sanomisia voidaan pitää kohtuullisen varmasti provosointina kouluun tulon saapumatta jättämisen puolesta. Eilisessä A-studiossa OAJ:n koulutuspäällikkö Misukka ei myöskään hyväksynyt koulun aloittamista enää tänä keväänä. Hän vetosi myös järjestönsä 6000 opettajalle lähetettyyn kyselyn, jonka perusteella etäopetus oli pääsääntöisesti onnistunut hyvin. Ikävä kyllä kysely ei mittaa mitenkään oppimistuloksia, ainoasataan tekniikoita.
Täytyy ihmetellä OAJ:n kielteistä kantaa peruskoulujen aloittamiseen etenkin, kun suuri osa asiantuntijat (mm. Hiilamo) puoltavat koulun aloittamista. Opettajien luulisi opettamisen ja oppimisen ammattilaisina ymmärtävän koulun merkityksen pienille lapsille. Usko, että ymmärtävät. Koulu on ainut yhteiskunnan tarjoama instrumentti, joka tarjoaa laajan valikoiman välineitä kasvaa ja kehittyä tasapainoisesti ajatteleviksi ihmisiksi ja yhteiskunnan jäseniksi. Perhealoiltaan heikompia se kannattelee ja kehittää pysymään ja sopeutumaan elämisen yhteiseen suureen uomaan. Tässä isossa tehtävässä pienilläkin koulunkäynnin katkoksilla voi olla joillekin arvaamattoman suuri menetys.
Kyllä Luukkaisen sanomisia voidaan pitää kohtuullisen varmasti provosointina kouluun tulon saapumatta jättämisen puolesta. Eilisessä A-studiossa OAJ:n koulutuspäällikkö Misukka ei myöskään hyväksynyt koulun aloittamista enää tänä keväänä. Hän vetosi myös järjestönsä 6000 opettajalle lähetettyyn kyselyn, jonka perusteella etäopetus oli pääsääntöisesti onnistunut hyvin. Ikävä kyllä kysely ei mittaa mitenkään oppimistuloksia, ainoasataan tekniikoita.
Täytyy ihmetellä OAJ:n kielteistä kantaa peruskoulujen aloittamiseen etenkin, kun suuri osa asiantuntijat (mm. Hiilamo) puoltavat koulun aloittamista. Opettajien luulisi opettamisen ja oppimisen ammattilaisina ymmärtävän koulun merkityksen pienille lapsille. Usko, että ymmärtävät. Koulu on ainut yhteiskunnan tarjoama instrumentti, joka tarjoaa laajan valikoiman välineitä kasvaa ja kehittyä tasapainoisesti ajatteleviksi ihmisiksi ja yhteiskunnan jäseniksi. Perhealoiltaan heikompia se kannattelee ja kehittää pysymään ja sopeutumaan elämisen yhteiseen suureen uomaan. Tässä isossa tehtävässä pienilläkin koulunkäynnin katkoksilla voi olla joillekin arvaamattoman suuri menetys.
Kommentit
Lähetä kommentti