Kasvomaskigate on nyt parhaissa somevoimissaan konsulttiyhtiö KPMG raportin
tultua julkisuuteen. Siinä käy ilmi mm, että työ- ja elinkeinoministeriön alainen
Huoltovarmuuskeskuksen toimiva johto tilasi maskit ohittaen keskuksen
johtokunnan. Johtolinja maskigatessa alhaalta ylös menee: HVK:n esittelijä, HVK:n
toimitusjohtaja, HVK:n johtokunta, HVK:n toimitusjohtaja, TEM:n osastopäällikkö, TEM:n kansliapäällikkö, maan hallitus.
On
kyseenalista, voidaanko vaatia työministeri Haataisen eroa, koska hänellä ei ole
yleistä päätösvaltaa ohittaa HKV:n johtokuntaa saatikka yksittäistapauksessa
puuttua suoraan HVK:n yksittäiseen päätökseen, kun hallintoasetuksessa tällaista valtaa ei ole minisetrille annettu.
Siispä on hyvin vaikeaa ymmärtää Karvalan vaatimusta ministeri Haataisen eroamisesta, koska ministerillä ei ole ollut lainmukaista päätösvaltaa tapaukseen. Jos erottaminen menisi Karvalan proseduurin mukaan, niin jonkin alemmassa hallintoportaassa toimivan törpön virkamiehen töppäys, olisi oppositiolle kätevä tapa päästä ministristä eroon tai ääritapuksessa kaataa hallitus. Toisaalta jos ministerillä oli oikeus puuttua yksittäiseen tilaukseen, se viittaisi jo korruptioon. Siitäkin voidaan vääntää kättä, onko virkamiehen ylipäätään nautittava nisterin luottamusta. Miksi Lounema erosi?
Siispä on hyvin vaikeaa ymmärtää Karvalan vaatimusta ministeri Haataisen eroamisesta, koska ministerillä ei ole ollut lainmukaista päätösvaltaa tapaukseen. Jos erottaminen menisi Karvalan proseduurin mukaan, niin jonkin alemmassa hallintoportaassa toimivan törpön virkamiehen töppäys, olisi oppositiolle kätevä tapa päästä ministristä eroon tai ääritapuksessa kaataa hallitus. Toisaalta jos ministerillä oli oikeus puuttua yksittäiseen tilaukseen, se viittaisi jo korruptioon. Siitäkin voidaan vääntää kättä, onko virkamiehen ylipäätään nautittava nisterin luottamusta. Miksi Lounema erosi?
Kommentit
Lähetä kommentti