Ministesri Kyllönen potki aikoinaan liikenneviraston pääjojohtaja Juhani Tervalan pellolle. Oli kova temppu ministeriltä antaa lähtöpassit hallinnon ikonille Tervalalle. Sisäpiiri sen rankkuden ainakin tietää. Oven näyttäminen oli kuitenkin oikein, koska Tervala pelasi pokeria valtion määrärahoilla ja sekoitti jopa eduskunnan pasamat hetkeksi. Yhtä kova temppu Kyllöseltä oli panna hetimmin uusiksi ajokorttilaki opetuslupa-ajokortin osoittautuessa liian kalliiksi. Kyllönen otti kansalaisten palautteen kiitettävän nopeasti huomioon. Harva ministeri pystyy tähän. Kyllöselle myös tästä ruusuja. Kataisen rasittuneesta olemuksesta näkee, että hän on jo pitkää kantanut raskasta salkkua ministerinä. Urpilainen seurailee persässä. On kohtuutonta, että viiime hallituksissa samat henkilöt ministerinä on pantu kantamaan lähes vuosikymmen pituista rankaa vastuuta. Ei ministeritkään tällaiseen työtaakaan pysty, kun ei johtavat virkamiehetkään ilman työkiertoa siihen kykene. Vai valtako motivoi? Mutta Kyllöseen. Siinä on meidän rautarouva.
Ehkä jotkut ovat havainneet, kuinka HS:n nykyinen pilapiirtäjä Ville Ranta ja hänen edeltäjänsä Kari Suomalainen poikkeavat pilapiirroksiensa ilmaisutyyleiltään kuin yö ja päivä. Suomalainen oli viivan mestari Rannan ollessa viivajoukon tulkki. Tällainen asetelma esiintyy myös monessa muussa taiteen lajissa kuten esimerkiksi kirjallisuudessa. Kalle Päätalo oli yksinkertaisen tapahtumien moniselitteisen ja monimutkaisen kuvaamisen lyömätön kingi, kun taas Antti Tuuri niukkasanaisen kirjoittamisen prototyyppi, aivan kuin ihailemani Albert Camus, esimerkiksi Rutto romanissaan. En haluasi asua missään nimessä Rutossa kuvatussa afrikkalaisessa kaupungissa. Reidar Säreistöniemi oli Lapin värien ponnekas airut norjalaisen Edvard Munchin taulujen tihkuessa Huuto taulussa kammottavan pelottavaa pohjattomuuden tuskaa. Mennään takaisin Ville Rantaan. Hänen vertaamisensa Kari Suomalaiseen ei tee oikeutta Villelle, sillä Kari Suomalaisen aikaan painetulla lehdellä ja tässä tapauk...
Kommentit
Lähetä kommentti