Siirry pääsisältöön

1925. Tarinat tuotteiden takana myynnin lisääjinä on myytti

      Tunnettua on, että hyviä tarinan kertojia kuunnellaan tietynlaisissa tunnelmaltaan kohonneissa tilaisuuksissa. Poreilevissa illanvietoissa kuulijat ovat jo etukäteen virittyneet otolliseen vastaanottamisen tilaan kertojan tietäessä myös roolinsa tunnettuna tarinan kertojana.

Sillä hetkellä kertojalla on valtaa, mutta valtaa vain tilaisuuden kontekstissa, tilaisuuden asiamerkityksen ja luonteen rajoissa.
     Tämä on ymmärrettävää, kun otetaan huomioon, miten kertojan valta syntyy. Se riippuu, olkoon tarinan sisältö mikä tahansa, lähes kokonaan hänen esityskyvystään ja taidoistaan eläytyä sadunkertojan rooliinsa. Niinpä hänen valtansa on hetkellistä ja nopeasti sammuvaa, mutta tarinana kertojana hänen maineensa pysyy. Tämä kannattaa muistaa, kun tuotetta brändätään sen tekijällä.
     Mutta tarinat vallankäytön välineenä eivät ole näin yksikertaisia. Ehkä taloudellisen voittoon tähtäävän tarinan kertomisen malliesimerkki on taulun provenienssi , kirjallinen todistus taulun syntyvaiheista nykyhetkeen. Taulun hyvällä väärentämisellä yhdistettynä väärennettyyn provenienssiin on voitu ansaita kymmeniä miljoonia euroja. Provenienssitarinat saattavat olla ihmeellisiä. Natsi menneisyyteen liittyvät tarinat ovat aivan oma lukunsa.
     Tässä vaiheessa voidaan alkaa epäillä tarinan voimaa bisneksenteossa, ainakin sitä on surutta liioiteltu. Mainostajien yksi keskeinen prinsiippi on, että myydäkseen tuote, sillä on syytä olla hyvä tarina. Kulutustavarat ovat vielä välttyneet tältä hokemalta. Tähän prinsiippiin pitää suhtautua hyvin varauksellisesti.
     Asian voisi kääntää toisin päin: maailmannurkat ovat täynnä hyvän tarinan omaavia protoja, mutta kauppa ei käy. Yksi proto on vajannurkassa, josta tarinaa kyllä riittiäsi PRH:n neuvota insinööristä Valion pakkauspäällikkö Junkkariseen ja Sittarin sisäänostajaan.
     Tarinan lumoa heikentää se, että jokaisella tuotteella on tarinansa. Ei tuote voi taivaasta tipahtaa. Miksi mainostajat vannovat tarinan merkitykseen tuotteen menestymisessä? Siksi, että se on ainut höttö asia, josta voi vääntää, mitä erilaisimpia alatarinoita mitä erilaisimpiin mainoskampanjoihin.
     Kirjan myyntiin ei vaikutta millään lailla, kuinka monta kymmentä vuotta kirjailija on teostaan vääntänyt ja kuinka kustantaja sitä hehkuttaa. Mika Waltari oli matalan profiilin mies, mutta hänen kirjansa olivat loistavia, osa maailmankuuluja.  Kirjat myivät, koska ne olivat hyviä. Kalle Päätalo yhdisti elämänsä tarinan ja kirjatuotantonsa yhdeksi valtavaksi ja valtavan myyväksi  blogiksi, jonka kerronta on jouhevaa, mutta vailla ylätason merkityksiä. Kirjat myivät tasollaan. Sofi Oksanen on esimerkki tapauksesta, jossa henkilökohtainen taitava esillä olo mediassa ja kansainvälisillä forumeilla tukee voimakkaasti hänen tuotantonsa myyntiä.
     Kirjailijaesimerkit osoittavat, että tuote myydäkseen tarinoilla, tuotteen ja sen tekijän on yhdessä muodostettava kokonaisuus, joka raapaisee ihmisten sieluja.


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

3803. HS:n pilapiirros eilen ja nyt

Ehkä jotkut ovat havainneet, kuinka HS:n nykyinen pilapiirtäjä Ville Ranta ja hänen edeltäjänsä Kari Suomalainen poikkeavat  pilapiirroksiensa  ilmaisutyyleiltään kuin yö ja päivä. Suomalainen oli viivan mestari Rannan ollessa viivajoukon tulkki. Tällainen asetelma esiintyy myös monessa muussa taiteen lajissa kuten esimerkiksi kirjallisuudessa. Kalle Päätalo oli yksinkertaisen tapahtumien moniselitteisen ja monimutkaisen kuvaamisen lyömätön kingi, kun taas Antti Tuuri niukkasanaisen kirjoittamisen prototyyppi, aivan kuin ihailemani Albert Camus, esimerkiksi Rutto romanissaan. En haluasi asua missään nimessä Rutossa kuvatussa afrikkalaisessa kaupungissa.  Reidar Säreistöniemi oli Lapin värien ponnekas airut norjalaisen Edvard Munchin taulujen tihkuessa Huuto taulussa kammottavan pelottavaa pohjattomuuden tuskaa. Mennään takaisin Ville Rantaan. Hänen vertaamisensa Kari Suomalaiseen ei tee oikeutta Villelle, sillä Kari Suomalaisen aikaan painetulla lehdellä ja tässä tapauk...

4008. Burkakielto avaa mimiikan keinoja

Burkakieltoon myönteisesti suhtautuvat perustelevat useimmiten kantansa eurooppalaisilla arvoilla tai yleisemmällä argumentilla länsimaisuudella. Näiden arvojen mukaan kuitenkin itse kullakin on vapaus pukeutua haluamallaan tavalla, kuhan noudattaa yleisiä eettisiä ehtoja. Vastahakoisesti asiaan suhtautuvat sanovat, että eurooppalaisuuteen kuuluu suvaitsevaisuus ja monimuotoisuus, mikä koskee niin ikään myös pukeutumista. Toisen ääripään edustajat kuuluttavat, ettei pankkiin voi mennä sukkahousut kasvoilla toisen ääripään julistaessa    burkan käytön kuuluvan heidän uskontoonsa ja arvomaailmaansa.  Näyttää siltä, että asiaan ei ole löydettävissä oikeaa ratkaisua. Vähemmälle huomiolle on kuitenkin jäänyt se, että mimiikka, kehonkieli kuuluu ihmisen ilmaisu- ja viestintäkeinoihin.   Toki joku voi sanoa, ettei mimiikka kuluu ilmeettömään suomalaisen bussissa istujan keinovalikkoon muuta kuin humalassa.   Silloin kun burkan käyttö on jollekin pakollinen julkisilla p...

3856. Ylen Jälkiviisaat ei meuhkannut, vaan oli Karvalan kynsien alla

Jälkiviisaat yritti olla reteellä ja laaja-alaisella päällä päättäen käsitellä koko Homo Companyin. Nato teemasta keskustellessa Janne Saarikivi nypi harvennutta kaljun alkuaan ja partaansa aivan kuin vertaillen, ovatko karvat kummassakin vielä saman harmaan sävyisä. Olihan ne, minkä teet. Jos Reetta Karvala ei olisi ollut tomera, Saarikivi olisi pitänyt meneillä olevaa aikaa outona monella tapaa. -Vasemmisto hallitus vie maamme Natoon ja joutuu tavalla tai toisella hoitamaan sairaanhoitajien lakon, totesi Saarikivi. Tämä jälkeen aina, kun Saarikivi yritti avata uuden keskustelun aiheen, Karvala torppasi se suoraryhtisenä. -Naton mennään, se on selvä, sanoi Karvala. Saarikivi venytteli pitkiä käsivarsiaan eteen ja taakse osoittaen näin, missä päin ovat imperfekti, preesens ja futuuri. Hän aloitti kuitenkin futuurista. Hän ajatteli näin. -Emme tiedä millaisia riskejä otamme mennessämme sotilasliittoon. -Yhtenä kauniina päivänä pataljoonan verran poikiamme komennetaan Kongoon, töräytti S...

Yhteydenottolomake

Nimi

Sähköposti *

Ilmoitus *