Monessa koulussa opettajien mielestä oppilaat tekevät mitä haluavat, heitä ei voida rangaista ja vanhemmat eivät välitä. Tämän rinnalla yhteiskunnassa on jo pitkään ollut vallalla pitkälle viety ryhmäjohtamisen malli, jossa laajasti kuulleen sovitaan tuleva tavoitteet ja tulevat toimenpiteet. Monessa joukkue lajeissa kuten jääkiekossa taisteluhengen luonti ja ylläpito on nykyään keskeinen osa ottelu taktiikkaa.
On syytä
asettaa kriittiseen tarkasteluun se, onko nykyinen mm jääkiekossa sovellettu neuvotteleva
henkilöjohtamisen malli paras mahdollinen tuloksen kannalta tai jopa ajautumassa
pahoihin ongelmiin. Tästä osoituksena ottelujen lopputuloksen ennalta arvaamattomuus.
Ulkopuolisesta näyttä siltä, että lopputulos riippuu siitä, millä tuulella
pelaajat sillä hetkellä ovat. Tällainen ei olisi tullut kysymyksenäkään
1990-luvn TPS:ssä, jossa Jurzinov höykytti autoritäärisesti jopa juhannuksena
pelaajia. Eräs pelaaja kuvaa tätä shokiksi.
Suppeampaa ja kohdentuneempaa yhdessä johtamisen mallia edusti Peter Drucker. Hänen laajalle levinneistä kirjoistaan saa hyvän kuvan, miten sitä yritystoimintaan ja myös julkiseen hallintoon voidaan soveltaa. Druckerin hillittyä yhdessä johtamisen mallia voidaan pitää menestyksenä, mutta nykymenoa, jossa jokainen saa sanoa jotain mitä tehdään, ei välttämättä johda tavoitteelliseen menestyksekkääseen toimintaan.
Kommentit
Lähetä kommentti