Ylen aamu TV:ssä iskivät yhteen osinkotalouden edustaja Marttinen, säätiötalouden lobbari Andersson ja työlinjan Tuppurainen. Kolmikon oikea laita kiihtyy osinko innoissaan Marttisen aloittaessa kuuluisimman suomalaisen viisun valtion velan tappavasta vaikutuksesta rikkaiden veroihin ja tulevan nuorisonsa onneen. -Tulevat nuoret tällä velkalinjalla joutuvat tyytymään käytettyihin Max Chevroleteihin Seinäjoen kaupungin ympäriajoissa ja kaiken lisäksi pakoputket rikkoutuvat liian matalista rotvalleista, vaikka olen tehnyt asiasta aloitteen kaupungin hallitukselle. Andersson ei ollut kuulevinaan Marttisen marinaa katukivetyksestä, vaan veti povestaan paperin, josta saarnasi, miksi Pietarsaaren seutu ei saa kolmatta sairaalaa alueelleen, vaan joutuu tyytymään Ala-Vetelin metsäkylän alkoholisi kodin sivurakennukseen. Marttinen otti hyvin pahansuovan ilmeen kasvoilleen, mitä korosti hänen sormiensa rummutus pöydällä seisovaan Kekkosen kuvaan. Marttiselle eduksi on laskettava, että hän tyytyi vain Kekkosen kuvaan. Tuppuraisen tajutessa Anderssonin alkavan suomia Marttisen puolueen köyhiin kohdistuvaa kuriohjelmaa Andersson havahtui vaalivoitto unestaan ja alkoi luetella, kuinka köyhiä ihmisiä hänen vaalipiirissään asuu. -Jotkut joutuvat käyttämään kahteen kertaan vessapaperinsa. Tämän kuultuaan Tuppurainen lupasi puolueensa tuen lisämäärärahan myöntämiseksi Andersonin vaalipiirille WC-paperien hankintaan.
Ehkä jotkut ovat havainneet, kuinka HS:n nykyinen pilapiirtäjä Ville Ranta ja hänen edeltäjänsä Kari Suomalainen poikkeavat pilapiirroksiensa ilmaisutyyleiltään kuin yö ja päivä. Suomalainen oli viivan mestari Rannan ollessa viivajoukon tulkki. Tällainen asetelma esiintyy myös monessa muussa taiteen lajissa kuten esimerkiksi kirjallisuudessa. Kalle Päätalo oli yksinkertaisen tapahtumien moniselitteisen ja monimutkaisen kuvaamisen lyömätön kingi, kun taas Antti Tuuri niukkasanaisen kirjoittamisen prototyyppi, aivan kuin ihailemani Albert Camus, esimerkiksi Rutto romanissaan. En haluasi asua missään nimessä Rutossa kuvatussa afrikkalaisessa kaupungissa. Reidar Säreistöniemi oli Lapin värien ponnekas airut norjalaisen Edvard Munchin taulujen tihkuessa Huuto taulussa kammottavan pelottavaa pohjattomuuden tuskaa. Mennään takaisin Ville Rantaan. Hänen vertaamisensa Kari Suomalaiseen ei tee oikeutta Villelle, sillä Kari Suomalaisen aikaan painetulla lehdellä ja tässä tapauk...
Kommentit
Lähetä kommentti