Aamun Kulttuuricocktail oli sekaisin kuin seinäkello sen esittäessä itselleen varattomien lasten yhdistyksen määrärahoja itselleen. Pehkotukkaien kaveri kaiveli hampaitaan kuten entinen hepokatti ja vetäisi samalla povitaskustaan Taivalkosken kartan osoittaakseen, kuinka eliitin hylkäämä Kalle Päätalo oli viimeiseksi jääneessä kirjassaan kirjoittanut Jokikylän kansakoulun hyyssykän seinään niin rivoja lauseita, että paikallisen maaherran oli ollut pakko tulla rovastin kanssa liennyttämään kirkonmäen mielialoja. Porukan naisedustaja piti tätä täytenä pornona, koska mainittu hygienialaitos sijaitsi liian lähellä pitäjän tyttökoulua, jonka toimita-ajatuksena oli rekisteröidä Päätalon kirjojen kirosanat ja luovuttaa kokoelma Ranuan kirjastoon. Orpo saadessaan kuula Ranua hankkeesta oli tullut hyvin iloiselle päälle, koska Ranua projekti osoittaa kuinka hyvin ja syvällisesti kokoomus tuntee taidetta ja siinä samalla oppii kertolaskua. Yhteen laskemisen puolue jo melkein osaa, koska koska leikkauslista kassakaapissa oli kasvanut häkellyttäviin mittoihin. Välisummat kyllä puuttuivat. Puoluesihteeri ennakoivana ja rehtinä miehenä oli tilannut jo jo isomman kassakaapin, sillä hänen kokoomuslainen poliittinen vainunsa oli yön hämärässä ladon taka nuuhkinut, että käsivarren poromiehet kirjaimellisesti makoilevat lihapatojen äärellä antaen porojen tehdä kaiken likaisen työn. Tähän pitää myös puolueen pyrkiä. Tässä kohtaa puoluesihteeri oli hymyillyt sisään päin havaitessaan demarien vain kävelevän turuilla toreilla levittäen poliittista lantaa sinne tänne niin, etteivät kokoomuslaiset naiset uskalla enää mennä torille aamukahville muuta kuin kumisaappaat jalassa ja tämähän ei sovi muuta kuin persusuomalaisille.
Ehkä jotkut ovat havainneet, kuinka HS:n nykyinen pilapiirtäjä Ville Ranta ja hänen edeltäjänsä Kari Suomalainen poikkeavat pilapiirroksiensa ilmaisutyyleiltään kuin yö ja päivä. Suomalainen oli viivan mestari Rannan ollessa viivajoukon tulkki. Tällainen asetelma esiintyy myös monessa muussa taiteen lajissa kuten esimerkiksi kirjallisuudessa. Kalle Päätalo oli yksinkertaisen tapahtumien moniselitteisen ja monimutkaisen kuvaamisen lyömätön kingi, kun taas Antti Tuuri niukkasanaisen kirjoittamisen prototyyppi, aivan kuin ihailemani Albert Camus, esimerkiksi Rutto romanissaan. En haluasi asua missään nimessä Rutossa kuvatussa afrikkalaisessa kaupungissa. Reidar Säreistöniemi oli Lapin värien ponnekas airut norjalaisen Edvard Munchin taulujen tihkuessa Huuto taulussa kammottavan pelottavaa pohjattomuuden tuskaa. Mennään takaisin Ville Rantaan. Hänen vertaamisensa Kari Suomalaiseen ei tee oikeutta Villelle, sillä Kari Suomalaisen aikaan painetulla lehdellä ja tässä tapauk...
Kommentit
Lähetä kommentti